Milli Edebiyat Test-10

1. Aşağıdakilerden hangisi Millî Edebiyat döneminde savunulan görüşlerden biri değildir?

A) Yalın bir dil kullanılmalıdır.

B) Şiirler millî ölçümüz heceyle yazılmalıdır.

C) Ulusal kaynaklardan yararlanılmalıdır.

D) Şiirler, "Sanat, sanat içindir." anlayışıyla yazılmalıdır.

E) Eserlerde yurt sorunları anlatılmalıdır.

 

2. (I) Koyu bir romantizmin etkisiyle yazdığı şiirlerinde coşku verici öğeler ağırlıklıdır. (II) Toplum hayatını bütün yönleriyle aksettirdiği şiirleriyle Türk şiirine gerçekçiliği getirmiştir. (III) Bunu yapmak için gözlemlerinden çokça faydalanmış, betimleyici ve öyküleyici anlatımı sayesinde şiirinde canlı tablolar çizmiştir. (IV) Nazmı nesre yaklaştırarak aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır. (V) Manzum hikâye şeklinde, manzum şiirler yazmıştır.

Mehmet Akif'in şiiriyle ilgili olarak, yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde verilen bilgi doğru değildir?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

3. —-, 1903'te eğitim için Fransa'ya gitmiş ve dokuz yıl kaldığı Paris'te Fransızcasını ilerletmiştir. Kişiliğini Paris'te okurken ünlü tarihçi —- derslerinden aldığı tarih zevkiyle Fransız şairlerinin ölçü ve biçim güzelliklerinde bulmuştur. Şiirlerini aruzla yazan sanatçının, Osmanlı medeniyet ve kültürüne bağlı kaldığı görülür. Onda vatan, millet ve İstanbul sevgisi hep bu açıdan işlenir. "Kendi Kubbemiz" adlı kitabı şiir kitaplarından biridir.

Bu parçada boş bırakılan yerlere, verilen bilgilerden hangisi getirilmelidir?

A) Namık Kemal – Voltaire'in

B) Şinasi – Baudelaire'in

C) Yahya Kemal Beyatlı – Albert Sorel'in

D) Ziya Paşa – Verlaine'in

E) Cenap Şehabettin – Jean Moreas'ın

 

4. (I) Reşat Nuri 1922 yılında yayımladığı Çalıkuşu romanıyla üne kavuştu. (II) Ama ona gelinceye kadar çoğu takma adlar altında olmak üzere birçok hikâye ve bir iki roman yazıp yayımlamıştı. (III) Çalıkuşu'nda, bir İstanbul kızının, Anadolu'nun çeşitli köy ve kentlerinde başından geçenleri gerçekçi bir dille anlatıyordu. (IV) Güntekin daha sonra, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi gibi duygusal yönü ağır basan öteki büyük romanlarını yazdı. (V) Bunları, toplumsal yönü olan Mürebbiye, Kesik Baş, İffet gibi romanlar izledi.

Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı söz konusudur?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

5. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Akif ve Tevfik Fikret'te görülen ortak bir özellik değildir?

A) Aruz ölçüsünü başarıyla kullanma

B) Şiiri düz yazıya yaklaştırma

C) Toplumsal konulu şiirler yazma

D) Sanat için sanat ilkesini benimseme

E) Beyit bütünlüğünü kırma

 

6. Türk Edebiyatı'nda Anadolu'yu tanıtan eserleri ile ismini duyurmuş, yergi ve mizah türündeki yazıları ile de ün yapmıştır. Gözleme dayanan eserlerinde, tasvirler, portreler, benzetmeler kullanarak, sade, akıcı dili, güçlü tekniği ile 20. yüzyıl yazarları arasında seçkin bir yere sahip olmuştur. Türkçeyi ustalıkla kullanan sanatçı, Türk edebiyatına "Memleket Hikâyeleri", "Gurbet Hikâyeleri" gibi birçok başarılı eser kazandırmıştır.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Halide Edip Adıvar

B) Reşat Nuri Güntekin

C) Hüseyin Rahmi Gürpınar

D) Refik Halit Karay

E) Ahmet Hamdi Tanpınar

 

7. —-,1911 de "Genç Kalemler" dergisinde Ömer Seyfettin'in "Yeni Lisan" isimli makalesinin yayımlanmasıyla başlar. Bu akım, her şeyden önce bir dil hareketidir. Bu akımın sanatçıları, Türkçeyi bir dava olarak ele almışlar, yabancı dil bilgisi kurallarının bırakılmasını savunmuşlardır. Bununla birlikte Arapça ve Farsçadan konuşma diline girip yaygınlaşmış olan sözcüklerin Türkçeleşmiş sayılıp kullanılması gerektiğini ileri sürmüşlerdir.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Tanzimat edebiyatı

B) Servet-i Fünun edebiyatı

C) Yedi Meşaleciler hareketi

D) Millî Edebiyat

E) İkinci Yeni hareketi

 

8. Aşağıdakilerin hangisinde verilen sanatçılardan İkisi de "Beş Hececiler" topluluğunda yer almıştır?

A) Orhan Veli Kanık – Ahmet Kutsi Tecer

B) Yusuf Ziya Ortaç – Faruk Nafiz Çamlıbel

C) Ahmet Muhip Dıranas – Yahya Kemal Beyatlı

D) Melih Cevdet Anday – Fazıl Hüsnü Dağlarca

E) Enis Behiç Koryürek – Kemalettin Kamu

 

9. (I) Hecenin Beş Şairi adıyla da anılan Beş Hececiler Millî Edebiyat akımının etkisiyle ortaya çıkmıştır. (II) Şiir yazmaya aruzla başlamışlar, daha sonra heceye geçmişlerdir. (III) Şiirlerinde yalın bir dil kullanmışlardır. (IV) Şiirlerinde memleket sevgisi, yurt güzelliği, kahramanlık ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir. (V) Halk şiirine karşı çıkarak nazım birimi olarak dörtlükten hiç yararlanmamışlardır.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde, Beş Hececiler'le ilgili bilgi yanlışı vardır?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

10. —-, Kiralık Konak ta çöken bir imparatorluğun, değişen bir ekonomik düzenin romanını sunarken unutulmayacak karakterler ortaya koymuştur. Bu açıdan eser, toplumsal bir çözülüşün romanıdır. Değer yargılarının altüst olduğu bir dönemi, kuşaklar arası çatışmayı başarıyla anlatır. Batı'ya öykünme ve bu öykünmenin yarattığı ikilik, yaşama biçiminin değişmesi ve insanlar arası ilişkilerdeki yozlaşma, romanın çatısını oluşturur.

Bu parçanın başına verilen bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Refik Halit Karay

B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

C) Reşat Nuri Güntekin

D) Hüseyin Rahmi Gürpınar

E) Halide Edip Adıvar

 

11. Şiir yazmaya Servet-i Fünun döneminde başlamıştır. Milliyetçi, halkçı bir anlayışın şiirini sade bir dil ve hece ölçüsüyle ortaya koymuştur. Şiirlerinde toplumsal konuları ele almıştır. "Türk şairi", "millî şair" diye anılmıştır. "Türk Sazı", "Ey Türk Uyan", "Tan Sesleri" tanınmış eserlerindendir.

Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Yahya Kemal

B) Ziya Gökalp

C) Mehmet Emin Yurdakul

D) Ömer Seyfettin

E) Ali Canip Yöntem

 

12. Onun yapıtlarında sosyal eleştiri daha çok, mizah yoluyla yapılır. Romanları bir tür "töre" romanı özelliği taşır. Büyük ve sabırlı bir gözlemci olan bu yazarın, konusu hep İstanbul’da geçen romanları, gerçek değerini, yazıldıkları devrin sosyal yapısını bütün canlılığı ile verebilmiş olmasından alır. Yapıtlarında natüralizmin etkileri görülür.

Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Hüseyin Rahmi Gürpınar

B) Ahmet Mithat Efendi

C) Recaizade Mahmut Ekrem

D) Samipaşazade Sezai

E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu 

 

CEVAP ANAHTARI

1-D  2-A  3-C  4-E  5-D  6-D  7-D  8-B  9-E  10-B  11-C  12-A


Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir