Öne Çıkanlar 1. Günümüzde öyle şairler var ki onlardan hiçbir ses çıkmıyor. Varlıklarından çoğu kişinin haberi bile olmuyor. Bu insanlar yazınımıza öyle eserler kazandırıyorlar ki, zamanla halkın sesi, halkın kalbi oluyorlar. Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) Halkın sorunlarını anlatmak B) Halkın duygu ve düşüncelerini yansıtmak C) Halka ulaşıp yol göstermek D) Bir zaman sonra halkı anlamak E) Gelecek kuşaklara hitap etmeyi bilmek 2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir yazım yanlışı yoktur? A) Çiçek te uzatsanız görmeyen korkacaktır. B) Her eserde sanatta olmalıdır. C) Bu meslek hiç de kolay değildir. D) Kitapta pek çok örnekte vardı. E) 1975′te geçen önemli yıllardan biridir. 3. O, acaba hangi yönüyle şair, hangi yönüyle eleştirmendir? (I) Bu durumu birkaç eserini okumakla anlayamayız.(II) Çünkü o, kendini kolay, (III)kolay ele vermez. O kendini, sanatını, kişiliğini bize açmalı. (IV)Yoksa bazı hatalara düşmemiz işten bile değil, benim düşünceme göre.(V) Yukarıdaki parçada numaralanmış noktalama işaretlerinden hangisi yanlış kullanılmıştır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 4. İnsan ( ) düşlerini gerçekleştireceğine inandığı yolu izlemelidir ( ) Kristof Kolomb’un en çok beğendiğim yanı şudur ( ) Yeni bir dünya keşfetmesi değil ( ) bu düşünce üzerine onu aramaya gitmesidir ( ) Bu parçada, ayraçlarla belirtilen yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilen noktalama işaretleri sırasıyla getirilmelidir? A) ( ,)(.)(;)(,) (.) B) (,)(:) (;)(,)(…) C) (!) (.) (:) (,) (.) D) (,) (.) (:) (,) (.) E) (,) (.) (:)(;)(…) 5. Gündüz, hayallerim gece, düşlerim Uyandıkça ağlamaya başlarım Sevgilim üstünden uçan kuşların Tutup kanatların kırmaya geldim Bu dizelerde aşağıdakilerden hangisi yoktur? A) Farklı türde eylemsiler B) Belirtisiz ad tamlaması C) Gövdeden türemiş ad D) Çekimli eylem E) Soyut yalın ad 6. Her olayı öyküleştirmek doğru olmaz; çünkü her öykünün kendine özel bir yapısı vardır. Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir? A) Gereksiz sözcük kullanmak B) Anlamca yanlış sözcük kullanmak C) Çelişen sözcükleri bir arada kullanmak D) Sözcüğü yanlış yerde kullanmak E) Yanlış işlevde bağlaç kullanmak 7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ötekilerden farklı bir düşünce dile getirilmiştir? A) Yazın eserlerinde bulunan sözcük salkımları arasındaki anlam ilişkileri üzerinde durmalı öğretmenler. B) Edebiyat kaynaklarındaki söz öbeklerini anlam bakımından incelemek, onların anlam ilişkilerini öğretmek öğretmenin görevidir. C) Edebiyat derslerinde söz grubu çalışmaları üzerinde durmalı, sözcüklerin gerçek ve mecaz anlam ilişkilerini öğretmenler değerlendirmelidir. D) Dilimizdeki sözcük ve söz gruplarının çok farklı anlamlar taşıması dilimizin gücünü ve yetkinliğini gösterir. E) Anlamca ilişkili sözcük gruplarını incelemek, bunlara yönelik çalışmalar yapmak, ders kitaplarının kapsamında, öğretmen denetiminde olmalıdır. 8. Yazarın yazınsal ürünleri, onun gerçek hayatta yaşadıklarıyla beslenir. Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleye en yakındır? A) Bir yazarın yaşamı, o yazarın yapıtları için vazgeçilmezdir. B) Yazarın kurmaca dünyasıyla beslenen eserleri, gerçeğin eşiğinde yaşar. C) Gönül tarlasının açılarıyla beslenir, yazarın çocukları olan eserleri. D) Sanatçının düş dünyası, eserlerinin damarlarındaki kandır. E) Yazarın gönül bahçesinde yeşeren güller, farklı farklı güzelliklere sahiptir. 9. Göründü gökyüzünde martılar Nerede hasret kaldığım deniz Kayboldu gittiği beldelerde Sonsuzluğa bıraktığım gemi Bu dizelerdeki sözcükler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Birden fazla türemiş sözcük vardır. B) Birden fazla bileşik sözcük vardır. C) Birden fazla sözcükte ünsüz benzeşmesi vardır. D) Birden fazla zamir vardır. E) Birden fazla sıfat tamlaması vardır. 10. Aşağıdakilerin hangisinde, ikinci cümleye geçilirken yapılan değişiklikle, yüklem kişi yönünden güçlendirilip pekiştirilmiştir? A) Beni sen yarın ara. Sen yarın beni ara. B) İşin bitince yanıma uğra. Yanıma işin bitince uğra. C) Bu sınıftaki öğrencileri sen ara. Sen bu sınıftaki öğrencileri ara. D) Dün ben bu arabayı satın aldım. Bu arabayı ben dün satın aldım. E) Sen bu kalemi ona ver. Bu kalemi ona sen ver. 11. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A) Sözlü edebiyat döneminde aşk, doğa, kahramanlık konularını hece ölçüsüyle ve dörtlükle anlatan türe koşuk denir. B) Türklerin Alp Er Tunga, Göç, Oğuz Kağan gibi doğal destanları vardır. C) Türk edebiyatı ve tarihinin ilk yazılı kaynakları olan Dede Korkut Hikâyeleri akıcı bir üsluba sahiptir. D) Sözlü dönemin başlıca ürünleri; destanlar, koşuklar, sagular ve savlardır. E) Muhakemet’ül Lügateyn, Ali Şir Nevai tarafından yazılmış, Türkçenin Farsçadan üstün olduğunu gösteren eserdir. 12. I. Ne varlığa sevinirim Ne yokluğa yerinirim Aşkın ile avunurum Bana seni gerek seni II. Elvan çiçekleri takma başına Kudret kalemini çekme kaşına Beni unutursan doyma yaşına Gez benim aşkımla yâr melil melil Bu dörtlükler, edebi bilgiler yönünden incelendiğinde aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) I. bir ilahiden, II. koşmadan alınmıştır. B) I. 8’li, II. 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. C) İkisinde de aşk teması işlenmiştir. D) İkisi de aynı şair tarafından söylenmiştir. E) İkisi de sade bir dille söylenmiştir. 13. Kimi insanlar vardır Öfkesini çanta gibi yanında taşır, lazım olduğunda açıp bakar. Kimi insanlar vardır öfkeleri onları çanta olarak yanında taşır. Bu tür insanlar hep zarardadır. Çünkü öfke rüzgârdır. Rüzgâr eken fırtına biçer. Bu parçanın dil ve anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Ek eylem almış birden çok sözcük vardır. B) Benzetme yapılmıştır. C) Dilin sanatsal işlevinden yararlanılmıştır. D) Anlatımı doğallaştırmak için deyimlerden yararlanılmıştır. E) Eylemsilerle oluşmuş yan cümlecikler vardır. 14. Kuzu ağlar, koyun meler yaylada Gül çiçekler birbirini sardı gel Yine bülbül gülü görmüş rüyada Çayır çimen muradına erdi gel Güneş vurdu yamaçları, allandı Yağmur yağdı, yeşil kulak sallandı Sular aktı mor sümbüller pullandı Kara yaprak kanadını kırdı gel Yukarıdaki şiir için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Lirik – pastoral nitelikler taşımaktadır. B) Kişileştirilmiş varlıklar vardır. C) Koşma nazım biçimiyle yazılmıştır. D) Özlem teması üstüne kurulmuştur. E) I. dörtlük sarma, II. dörtlük mani tipi kafiye özelliği göstermektedir. 15. Aşağıdakilerin hangisinde verilen dizelerde düşsel öğeler yoktur? A) Gonca gülsün has bahçede bitersin Bülbül gibi gül dalında ötersin B) Baksan o bakışın dağları deler Ok kirpiğin değer, bağrımı deler C) Yeşertir ovayı gözümün yaşı Ahimin okları delmez mi taşı D) Güzel bahar yaz ayları yetişti Biter lâle sümbül, gül zamanıdır E) Bir ah çeksem senin aşkın ateşi Kaplar halkevini duman sevdiğim 16. Mesut olmuş görmek isterdim hepinizi Bu bahar gününde, dertliyi, ümitsizi Terfi etmiş memur, sınıf geçmiş öğrenci Kadını erkeği, yaşlısı genci Bir bayram sabahı kol kola sokaklarda Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Ahenk, uyak ve redifle sağlanmıştır. B) Sade bir dille yazılmıştır. C) İsim ve sıfat tamlamaları kullanılmıştır. D) Kurmaca olaylara ve imgesel anlatıma yer verilmiştir. E) Eylemsilere yer verilmiştir. 17. Yağmur yağar mor sümbüller bitirir Yel estikçe kokuların getirir Sarı çiçek seyran kurmuş oturur Karışmış güllere çimenin dağlar Bu dörtlük şiir bilgisi bakımından incelendiğinde aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Ek halinde redif vardır. B) Her dize bir yargı içermektedir. C) Bir semaiden alınmıştır. D) Güzelleme nazım türüdür. E) Düz kafiye örgüsüyle söylenmiştir. 18. 1. Okun ucundan – Mensur şiir 2. Ferdi ve Şürekası – Öykü 3. Koçyiğit Köroğlu – Tiyatro 4. Altın Işık – Şiir 5. Hac Yolunda – Gezi yazısı Yukarıdaki eşleştirmelerin hangisinde yanlışlık yapılmıştır? A) 1. B) 2. C) 3. D) 4. E) 5. 19. Türk şiirinde biçim yönünden yenileşme onunla başlar. Gözleme ve izlenime dayanan her şeyi şiire sokmuştur. Sade bir dilden yana olmamış, süslü bir üslup oluşturmuştur. Doğu ve Batı edebiyatı arasında bir köprü olabilecek kadar kuvvetli bir kültürü, zengin bir hayal gücü vardır. Aruzun yanı sıra heceyi de kullanır. Oyunları sahne tekniğine uygun değildir. “Sanat için sanat” görüşüne bağlı olarak romantik bir duyarlılık içerisindedir. Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir? A) Recaizade Mahmut Ekrem B) A. Hamit Tarhan C) Ziya Paşa D) Muallim Naci E) Namık Kemal 20. 1. Yaban 2. Yorgun Savaşçı 3. Ateşten Gömlek 4. İnce Memed 5. Vurun Kahpeye Yukarıdaki eserlerin hangisinde Kurtuluş Savaşı’nı işlemeyen bir roman verilmiştir? A) 1. B) 2. C) 3. D) 4. E) 5. 21. Bir yazı ilk satırından son satırına kadar aynı anlatım biçimiyle yazılmaz. Yazının akışına, gelişimine göre değişik anlatım biçimleri kullanırız. Sözgelimi; —-, —-, —-, —- gibi yazı türlerinde açıklayıcı anlatım öteki anlatım türlerine göre daha ağır basar. Çünkü bu tür yazılar düşün yazılarıdır. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda-kilerden hangisi getirilemez? A) fıkra B) makale C) deneme D) röportaj E) öykü 22. Yakup Kadri’nin romanlarında sosyal olayları kronolojik olarak izleyebiliriz. Buna göre aşağıdaki eserlerin hangisi hakkında yanlış bilgi verilmiştir? A) Nur Baba’da, tarikatların toplumda yol açtığı yıkıntı ve yozlaşmalar anlatılır. B) Hüküm Gecesi’nde, Meşrutiyet dönemindeki parti kavgaları anlatılır. C) Sodom ve Gomore’de, işgal yıllarındaki İstanbul’un ahlaki bozuklukları anlatılır. D) Panorama 1’de, Cumhuriyet’ten sonraki devrimler dönemi anlatılır. E) Bir Sürgün’de, yanlış Batılılaşmanın toplumumuzdaki etkisi ve üç kuşakta meydana getirdiği çatışmalar anlatılır. 23. Aşağıdaki yargılardan hangisi, Servet-i Fünun için yanlış bir bilgidir? A) Hikâye ve roman türünde Batılı yazınla yarışacak duruma gelmiştir. B) Sanat, toplumu eğitmede bir araç olarak kullanılmıştır. C) Konular İstanbul’la sınırlı kalınarak dar bir salon edebiyatı oluşmuştur. D) Divan edebiyatı nazım biçimleri bırakılmış; sone, balad, terza-rima gibi biçimler kullanılmıştır. E) Şiirde sembolizm, parnasizm; roman ve öyküde realizm, natüralizmin etkisi görülür. 24. Sinema – edebiyat ilişkisinde, filmin romana sürekli ihanet ettiğini, filmin romanı arkadan hançerlediğini söylemek hiç de abartılı olmayacaktır. Yazar romanı yazarken zihninde kurguladığı dünya ile yönetmenin filmde kurguladığı dünya arasında mutlaka bir zihniyet farkı, bir bakış açısı farkı, yaklaşım farkı olacaktır. Bu kaçınılmaz durum iki sanat dalı arasındaki kan uyuşmazlığını da beraberinde getirecektir. Bu nedenle romanı filme uyarlamayı doğru bulmuyorum. Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir? A) Deneme B) Hatıra C) Röportaj D) Eleştiri E) Fıkra 25. Aşağıdakilerin hangisindeki söz sanatı ayraç içinde yanlış verilmiştir? A) İki kapılı bir handa Gidiyorum gündüz gece (İstiare) B) Dili mercan, dizi mercan, dişi mercan Yoluna bir can koyduğum (Teşbih) C) Her aşkın sonunda göz yaşı vardır Akar damla damla sel olur gider (Hüsn-i talil) D) O çay akar yorgun mu bilmem Mehtabı hasta mı solgun mu bilmem (Tecahül-i arif) E) Deli eder insanı bu deniz, bu gökyüzü Göz kırpar yıldızlar, türkü söyler balıklar (Leff ü neşr) 26. Şiirde güzellikten başka amacı olmadığını, güzel sanatlarda fayda aranamayacağını söyleyen sanatçının nesir alanında da önemli eserleri vardır. Nesir dili şiir dilinden daha sade olan sanatçı; yazılarını nüktelerle, zarif bir dille, zengin bilgisiyle etkili hale getirir. Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları, Tiryaki Sözleri nesir türündeki bazı eserleridir. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ahmet Haşim B) Cenap Sahabettin C) Tevfik Fikret D) Halit Ziya Uşaklıgil E) Hüseyin Cahit Yalçın 27. —-, Parma Manastırı ile birlikte Stendhal’ın sayısı pek az olan eserlerinin içinde en sağlam iki yapıtından biri kabul edilir. Fransız edebiyatının ve —- romanın önemli örneklerindendir. Yazar, bu romanın konusunu gazetede çıkan bir yargılama haberinden almıştır. Romanda, Julien Sorel isimli ihtiraslı ve akıllı bir gencin hikâyesi anlatılır; arka planda ise dönemin Fransa’sının bütün kesimlerine ağır bir eleştiri vardır. Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir? A) Vadideki Zambak – realist B) Değirmenden Mektuplar – natüralist C) Kırmızı ve Siyah – realist D) Kızıl ile Kara – klasik E) Germinal – natüralist 28. Din ve devlet büyüklerini övmek ya da yermek için yazılan şiirlere (I)kaside adı verilir. Genellikle (II)en az 5. en çok 15 beyitten oluşur. (III)Uyak düzeni aa. ba. ca. da… biçimindedir. Kasidenin ilk bölümüne (IV)teşbib adı verilir. (V)Konularına göre tevhid, naat, medhiye… gibi adlar alır. Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 29. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A) Tarihsel roman, romantizmin ürünüdür. Bu türün ilk örneğini İngiliz yazar Walter Scott vermiştir. Türk edebiyatında ise Namık Kemal “Cezmi” adlı eserini yazmıştır. B) Psikolojik roman türünün ilk örneği La Fayette’nin “La Princese de Celeves” adlı eseridir. Türk edebiyatında ise Mehmet Rauf’un “Eylül” adlı eseridir. C) Olayları, insanları ve toplumları gerçekçi açıdan yansıtan romanlara realist roman denir. Stendhal’ın Madame Bovary, Tolstoy’un Suç ve Ceza, Mehmet Rauf’un Kırık Hayatlar adlı eseri realist romandır. D) Destan türünün zaman içindeki değişiminin sonucu olarak oluşan romanın ilk örneklerini 15. yüzyılda Fransız yazar Rabelais, modern anlamda ilk örneğini Cervantes vermiştir. E) Olayları, insanları ve toplumları bir bilim adamı gözüyle inceleyen natüralistler, gerçekçiliği ileriye götürerek deneysel roman yazdılar. Meyhane, Jack, Fareler ve İnsanlar bu türdendir. 30. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır? A) Divan-ı Lügat-it Türk 1072 -1074 yılları arasında Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmış, Türkçenin bilinen ilk sözlüğüdür. B) Divan-ı Hikmet, hece ölçüsüyle yazılmış dini – tasavvufi içerikli bir eserdir. Ahmet Yesevi tarafından yazılan eser, sade bir dille yazılmış hikmetlerden oluşmaktadır. C) Seyrani, aruzla da yazmakla beraber, gerçek kişiliğini hece ile yazdığı koşma, nefes, destan, semai, devriye tarzındaki şiirlerinde gösterir. Halk şiirimize, hiciv-mizah karışımı değerli örnekler kazandırmıştır. D) Dadaloğlu’nun şiirlerinde kuvvetli bir Divan edebiyatı etkisi görülür. Hecenin yanı sıra aruzla da yazmıştır. Asıl gücü aşk şiirlerindedir. Koşma, semai, varsağının yanı sıra gazel ve kasideler de yazmıştır. E) Divan edebiyatından etkilenmeyen Pir Sultan Abdal, halk edebiyatı nazım türleriyle duygu ve düşüncelerini açık bir dille ve hece ölçüsüyle anlatmıştır. 31. I. Güzelliğin beş par’etmez II. Bu bendeki aşk olmasa III. Eğlenecek yer bulaman IV. Gönlündeki köşk olmasa Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Sözcük biçiminde redif vardır. B) Ölçüyü tutturmak için ünlü düşmesine başvurulmuştur. C) Eylemsiye ve çekimli eylemlere yer verilmiştir. D) Dizeler koşul – sonuç ilişkisiyle birbirine bağlanmıştır. E) Düz uyak düzeniyle söylenmiştir. 32. Hemingway’ın önemli romanlarından biridir. İspanya iç savaşının anlatıldığı roman, 1940′larda yazılmıştır. Böyle olmasına karşın, hâlâ birçok ülkede çevirisi yayımlanmakta, hâlâ en çok okunan kitaplar arasında yer almaktadır. Bu ilginin nedeni, bir serüven, bir savaş romanı oluşunda ya da Hemingway’ın o kendine özgü anlatış biçiminde aranabilir. Romanda, ülkü birliği etmiş insanların inançlı kavgası yanında, romantizm de etkileyici bir öğe olarak kullanılmıştır. Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir? A) Silahlara Veda B) Çanlar Kimin İçin Çalıyor C) Irmağın Ötesi D) Afrika’nın Yeşil Tepeleri E) İhtiyar Adam ve Deniz 33. —- “Acımak” romanının ana karakteri-mesleğini çok seven bir öğretmendir. Duygusal ve asil ruhludur. Ama zayıflığa, düşkünlüğe ve çirkinliğe karşı asla tahammül edemez. Yapılan bir hata için asla mazeret kabul etmez. Babasının vefatından sonra onun hatıra defterini okur ve en önemli zaafı olan acıma duygusundan yoksunluğunu yenmeyi başarır. Bağışlamayı ve acımayı öğrenmiş bir öğretmen olarak Anadolu’daki mektebine geri döner. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda-kilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir? A) Hüseyin Rahmi’nin – Feride B) Reşat Nuri’nin – Zehra C) Orhan Kemal’in – Feride D) Halide Edip Adıvar’ın – Tatarcık E) Halit Ziya’nın – Zehra 34. (I) Servet-i Fünuncular, baskıcı yönetimi bahane ederek bireysel konuları işlemişlerdir. (II) Sanatçılar, genellikle günlük hayatı ele almışlardır. (III) Toplumla ilgili sorunlar sadece Cenap Şahabettin’in bazı şiirlerinde görülür. (IV) Romanlarda ağır bir dil kullanılmıştır. (V) Seçkin kişilerden seçilen kahramanların başından geçen olaylar genellikle İstanbul’da geçer. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 35. (I) Yazar roman kişilerini, insanların zaaflarını örneklendirmek için kullanır. (II) Bu kişileri doğru yoldan çıkaran, kötü yapan, içinde yaşadığı koşullar ya da çevre değil, içgüdüleridir. (III) Hangi sınıftan hangi cinsiyetten, hangi yaştan olursa olsunlar, onları yöneten ve yönlendiren hep aynı şeydir. (IV) Çünkü aynı nedenler, aynı koşullarda hep aynı sonuçları doğurur. (V) Bu nedenle yazar, eserinde olaylara müdahale etmek zorundadır. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde “natüralizm” ile ilgili bir bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 36. Dünyayı bir hayalden ibaret gören ve gerçeğe sırt çeviren —- şair, imgesel bir dünyada yaşar. Ona göre gerçeği olduğu gibi anlatmanın imkanı yoktur. Duyularımız dış dünyayı olduğu gibi değil, onun asıl halini değiştirerek bize ulaştırır. Nasıl düz bir çubuk suda kırık görünürse, dış dünyadaki maddeler de gerçek durumlarıyla görünmezler. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir? A) parnasyen B) romantik C) sembolist D) klasik E) sürrealist 37. Aşağıdakilerin hangisinde boş bırakılan yere ayraç içindeki sözcük getirilirse tanım yanlış olur? A) —-, yazarın herhangi bir konu üzerinde kesin sonuçlara varmadan, kişisel görüş ve düşüncelerini rahat bir anlatım içinde verdiği yazı türüdür. (Deneme) B) —-, ünlü kişilerin yaşamlarını, yaşadıkları döneme katkılarını anlatan yazılara denir. (Biyografi) C) Bir kimsenin kendi yaşam öyküsünü kendisinin yazıp anlattığı yazılara —- denir, (otobiyografi) D) Bir topluluk önünde belirli bir konuda yapılan etkili ve inandırıcı coşkulu konuşmalara —- denir, (sohbet) E) Bir yazarın başından geçen ya da tanık olduğu olay ve olguları bilgilerine, gözlemlerine dayanarak anlattığı yazı türüne —- denir, (anı) 38. I. Orhan Pamuk —- II. Oğuz Atay —- III. Peyami Safa —- IV. Fakir Baykurt —- V. Sabahattin Ali —- Yukarıda numaralanmış boşluklara gelebilecek eserlerden hangisi yanlış verilmiştir? A) I.’ye Sessiz Ev B) II.’ye Oyunlarla Yaşayanlar C) III.’ye Yalnızız D) IV.’ye Yılanı Öldürseler E) V.’ye Kağnı 39. Hikâye ve romanları ile tanınan —- güzel, akıcı, yalın bir dili vardır. Onun eserlerini her yaştan insan rahatlıkla okuyabilir. Yazar, hikâyelerinin konularını yaşadığı hayattan seçmiştir. Hikâye ve romanın yanı sıra tiyatro, anı ve fıkra türünde de eserler vermiştir. Bu eserlerinde yer yer mizahi bir anlatım kullanmıştır. Hiciv ve mizah yazılarını “Guguklu Saat” adlı eserinde toplamıştır. Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi getirilebilir? A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun B) Refik Hal it Karay’ın C) Memduh Şevket Esendal’ın D) Reşat Nuri Güntekin’in E) Necati Cumalı’nın 40. (I) “Çalıkuşu”, Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın ilk romanıdır. (II) Yazar bu romanı, önce “İstanbul Kızı” adıyla dört perdelik bir oyun olarak kaleme almıştır. (III) Roman günlük konuşma diliyle yazılmıştır. (IV) Türk romanının o zamana kadar İstanbul sınırları içinde kapalı durmasına karşılık, Çalıkuşu, Anadolu’yu çeşitli bölgeleri ve toplumsal sorunları ile ele alarak okuyucuya yeni ufuklar açmıştır. (V) Roman, köy ve taşra insanın yaşayışını anlatan ilk başarılı örneklerdendir. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 41. Unutamam o güz ikindisini Her yanda al al mutluluk Terli bir at gibi gülümseyiverdi Düşle gerçek arası dörtnala Bir koşudan sanki çoğala çoğala Gelip yetişivermişti çarçabuk Beyaz kulelerle bayraklar arasında Bu dizeler, Birinci Yeni şiirine ilişkin aşağıdaki özelliklerden hangisine örnek oluşturmaz? A) Ölçü ve uyağı önemsememe B) Sıradan her konuyu işleme C) Söz sanatlarını kullanmama D) Kendine özgü bir tarz oluşturma E) Konuşma dilini kullanma 42. (I)Halit Ziya edebiyatımızda Batılı anlamda ilk romanları yazan sanatçıdır. Servet-i Fünun döneminde (II)roman ve hikâye türünün en önemli ismidir. Yapıtlarında (III)realizm ve natüralizmin etkisi vardır. (IV)Dili süslü, sanatlı ve ağırdır. Alışılmıştan farklı bir cümle düzeni vardır. Romanlarında aydın kişileri, öykülerinde halktan kişileri anlatır. (V)Kırık Hayatlar romanındaki kahraman, Servet-i Fünun sanatçılarını temsil eden bir şairdir. Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 43. Klasik edebiyatın en büyük şairlerindendir. Eserlerini yazdığı dönemde, Osmanlı Türkçesiyle Azeri Türkçesi birbirinden tam olarak ayrılmamıştır. Şiirleri bugün için Azeri şivesine yakındır. Klasik edebiyatın ortak malzemelerini dil, şekil, sanat ve mazmunları kullanmakla birlikte şahsi üslubunu geliştirmiştir. Aşk, elem, ayrılık temalarını dini – tasavvufi bir tarzla lirik olarak anlatmıştır. Nesirlerinde süslü, sanatlı ve seçili bir dil kullanır. Hem şiirleri hem nesirleri kendisinden sonra gelen birçok şair ve yazara örnek teşkil eder. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Baki B) Fuzuli C) Nedim D) Nabi E) Şeyhi 44. Şiir, mensur şiir, deneme ve fıkralar yazan —-, nükteli bir üslubu vardır. Şiirlerini Çağlayan, Türk Yurdu, Hayat, Hisar, Defne gibi dergilerde yayımlayan şair, vatan, bayrak, millet, kahramanlık, tarih, aşk ve doğa konularını işledi. Hem aruz hem de hece ölçüsünü ustalıkla kullandı. Klasik Türk Edebiyatı nazım biçimlerinden rubaiye ayrı bir önem verdi ve bu türü edebiyata başarıyla uyarladı. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelebilir? A) Arif Nihat Asya’nın B) Necip Fazıl’ın C) Yahya Kemal’in D) Ahmet Hamdi Tanpınar’ın E) Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın 45. Sivas yollarında geceleri Katar katar kağnılar gider Tekerleri meşeden Ağız dil vermeyen köylüler Odun mu, tuz mu, hasta mı götürürler Sivas yollarında geceleri Ağır ağır kağnılar gider Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Serbest tarzda yazıldığı B) Sıradan, günlük olaylara yer verildiği C) Yalın bir anlatımının olduğu D) İmgelere dayalı kapalı bir anlatıma yer verildiği E) Konuşma dilinin söz değerleriyle oluşturulduğu 46. Şilte ve yorgan tutuşmuş gibi vücudumu ateşler içinde hissediyorum. Yorganı attım ve yatağın içinde oturdum. İçime büyük bir boşluk açıldı. Kalbimin çarpıntısından başka hiçbir gücüm kalmamıştı. Bu deruni boşluğu doldurmak için etrafa kulak verdim. Erenköy, dışarıda geziyor. Birden vücudum gevşedi. Başımı yatağa koydum. Hafif bir titreme… Uyuşukluğa benzer bir uyku…. Bu parçanın dil ve anlatımında aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmamıştır? A) Birinci kişinin bakış açısından B) Basit ve bileşik zamanlı eylemlerden C) Mecaz-ı mürsel ve benzetme sanatından D) Dilin göndergesel ve dil ötesi işlevinden E) Farklı yapılı cümlelerden 47. Aşağıdaki parçalardan hangisi sadece gözlemci bakış açısıyla verilmiştir? A) Toprak damlı, kavruk yüzlü yıkık köyün ortasında kırmızı kiremitli, çam tahtalı, yeni yapı evi; yaz kış gürül gürül akan sularla fışkırmış gür ağaçlarla dolu bir bahçe… B) Onun acısına daha fazla dayanamadım, başhekimden izin alıp içeri girdim. Başı öne eğilmiş, gözleri kapanmış bir halde görünce onu ben de yıkıldım. C) Onlara bir daha bakmak istedi; ama gözündeki yaşlar buna engel oldu. Onları nasıl olsa bir daha görürüm düşüncesiyle gözlerini onlara çevirmedi. D) Aradan yıllar geçmişti. O koç burunlu, iri gövdeli genç adamı görmeyi düşünüyordum. Karşımda erimiş, bir deri bir kemik kalmış insanı görünce acılar, bir burgu gibi kıvrılarak girdi yüreğime. E) Hava kararmış, bulutlar adeta yeryüzüne inmişti. Ben de tarladaki araç gereci toplayıp yola koyuldum. Çok geçmeden iri taneli yağmur başladı, sel beni sürüklemeye başladı. 48. O, şiirlerinde çeşitli temalar işler. Şiirlerinde görülen konu çeşitliliği, onun renkli bir kişiliğe sahip olduğunu gösterir. Şiirleri yabancı dillere çevrilmiş, çeşitli ödüller almıştır. Şiirlerinde sade ve duru bir dil kullanmıştır. Havaya Çizilen Dünya, Çakır’ın Destanı, Nötron Bombası gibi çok etkileyici ve evrensel eserleri vardır. Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir? A) Arif Nihat Asya B) Zeki Ömer Defne C) Fazıl Hüsnü Dağlarca D) Coşkun Ertepınar E) Cahit Sıtkı Tarancı 49. Aşağıdakilerin hangisinde ayraç içinde verilen sanatçı hakkında yanlış bilgi verilmiştir? A) Kendi döneminin en önemli eleştiri ve deneme yazarıdır. Söyleşi türünde de eser vermiştir. Asıl ününü Türkçenin özleşmesi konusundaki inançlı ve ödün vermez tutumuyla sağlamıştır. (Nurullah Ataç) B) Romanlarında olaydan çok, kişilerin ruhsal durumlarını Ön plana çıkarır. Güçlü bir anlatımı ve sağlam bir roman tekniği vardır. Bazı romanlarında da Doğu – Batı kültürü üzerinde durmuştur. (Peyami Safa) C) Gazeteci olarak fıkra ve makaleleriyle, edebiyatçı olarak da gezi yazılarıyla ünlüdür. Eserleriyle Türkiye’nin Batılılaşması ve Atatürk inkılaplarının yayılıp korunması için çalışmıştır. (Ahmet Hamdi Tanpınar) D) Hece ölçüsüne yeni bir ses getirmiş, biçimi ve kafiyeyi benimsemiştir. Hemen her şiirinde ölüm ile yaşam arasındaki çatışmayı yaşar. (Cahit Sıtkı Tarancı) E) Şiirlerinde yaşama sevinci, aşk, sevgi temalarını işleyen sanatçı, roman ve Öykülerinde Anadolu halkının sorunlarına eğilir. Süssüz, mecazsız, iç ve dış gözlemleri başarıyla yansıtan bir anlatımı vardır. Başaklar Gebe ünlü şiirlerinden biridir. (Necati Cumalı) 50. Çaldere köyünde güneş batarken geniş yapraklı incir ağaçlarını koyu bir kızıllık kaplar. Yeşille kırmızının birleşmesinden doğan bu renk yağmuru gözleri kamaştırır. Sazların arasından süzülen dere, köyün dört saat uzağındaki ırmağa kavuşmak için acele ile dümdüz ova içinde mavi bir şeridi andırarak uzanır. Kırmızı fesli sakalar, haki elbiseli tarla kuşları, yeşil cüppeli ağaçkakanlar bir an önce huzura kavuşmak için yuvalarına uçuşurlar. Bu parçanın dil ve anlatımında aşağıdakilerden hangisi yoktur? A) Betimleyici öğelerden yararlanma B) Hakim bakış açısından yararlanma C) Doğa varlıklarına insan özelliklerini kazandırma D) Amaç – sonuç ilişkisi içeren yargılara yer verme E) Beş duyuya seslenen ayrıntılara yer verme 51. Aşağıdaki verilen görüşler ile edebiyat dönemi eşleştirmelerinin hangisinde yanlışlık yapılmıştır? A) Kafiye’nin kulak için olduğunu savunma – Servet-i Fünun B) Sade bir dille yazmayı amaçlama – Milli Edebiyat C) Sanatın şahsi ve saygıya değer olduğuna inanma – Fecr-i Ati D) Tiyatro eserlerini halkı eğitmek için araç olarak kullanmayı savunma – Tanzimat I. Dönem E) Tam ve zengin uyağa sıkça yer verme – Halk Edebiyatı 52. İlk hasretiyle gençliğimin ilk elemleri Ey paslı tellerinde gülen, ağlayan aruz Ey dost yâd edelim eski demleri Mademki son sadânı dağıtmış yorulmuşuz Biz şimdi başka bir yeni ahenge bağlıyız Âşık sazıyla geldi erenler bu meclise Yalnız bugün senin gibi ölgün sadalıyız Zira bu saz da parçalanır gülmek isterse İçerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, yukarıdaki şiirin aşağıdaki şairlerden hangisi tarafından yazıldığı söylenebilir? A) İlhan Berk B) Cemal Süreya C) Halit Fahri Ozansoy D) Nazım Hikmet Ran E) Orhan Veli Kanık 53. Ahmet Hamdi Tanpınar pek çok alanda eser vermiş ve kendini kabul ettirmiş bir şair ve yazardır. Örneğin, şiirlerini (I)Sonsuzluk Kervanı adlı eserinde toplamıştır. Önemli romanlarından biri (II)Huzur‘dur. Bir kısım öyküsünü (III)Abdullah Efendi’nin Rüyaları adlı eserinde toplamıştır. Deneme türündeki yazılarını (IV)Beş Şehir adlı eserinde, incelemelerini de (V)19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi adlı eserinde toplamıştır. Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 54. Günlerden pazardı. Hırçın bir rüzgâr, dolu ile karışık iri yağmur tanelerini güney yönde önüne ne gelirse suratına suratına çarpıyordu. Bu kıştı, gökyüzü alçalmış, ufuk diye bir şey kalmamıştı. Yolların iki yanından deli deli ırmaklar akıyor, bazı yerlerde su, kaldırımlara kadar çıkıyordu. Çayı sel basmıştı, yatağının dikleştiği yerlerde kocaman kaya parçaları ve ağaç kütükleri yuvarlanıyordu. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir? A) Bileşik zamanlı eylemlere B) Okura izlenim kazandırmaya C) Doğa varlıklarını kişileştirmeye D) Tanımlarla anlatımı açıklamaya E) Öznel anlamlı yargılara 55. Ilık bir su gibidir içimde yalnızlığım Yalnızlığım, ruhumda uzak bir ses gibidir Her sabah ufuklardan mavi şarkılar gelir Ve her sabah ürperir içimde yalnızlığım Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Dizelerde tam uyak vardır. B) Söz öbeği biçiminde redif vardır. C) Bütün dizeler duraksız olarak söylenmiştir. D) İmgesel bir anlatıma başvurulmuştur. E) Somutlaştırmaya başvurulmuştur. 56. Modern Türk öykücülüğünün en önemli sanatçılarından olan —-, Çehov tarzı öykücülüğümüzün ilk temsilcisidir. Hikâyelerinde yalın ve temiz bir Türkçe kullanmış, sıradan insanın günlük yaşamını çok güçlü bir gözlemle anlatmıştır. Toplumun aksayan yönlerine, insanların sorunlarına ayna tutar. Küçük insanlar, kimsesizler, ev kadınları, emekliler, memurlar… başlıca kahramanlarıdır. Öykülerinde olayları şimdi oluyormuş gibi anlatır. Bu tür öykülerinden biri de —-. Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde verilenler getirilmelidir? A) Halikarnas Balıkçısı – Gülen Ada’dır B) Sait Faik Abasıyanık – Son Kuşlar’dır C) Memduh Şevket Esendal – Mendil Altında’dır. D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Yaz Yağmuru’dur. E) Kemal Tahir – Göl İnsanları’dır LYS Edebiyat Deneme Sınavı-8 İndir!