Öne Çıkanlar 1. (I) Cevdet Kudret, denemelerini topladığı kitabına “Kalemin Ucu” adını vermiş. (II) Kapak resmini çizen sanatçı, Cevdet Hoca’nın elindeki kalemi ‘’ok”a benzetmiş. (III) Gerçekten Cevdet Kudret, kalemini, hedefi tam on ikiden vuran bir ok olarak kullanmıştır. (IV) O, bu eserinde sözü edilen okları, son otuz yılın edebiyat ve eğitim sorunlarına yöneltmiştir. (V) Bu oklar, yara açan oklar değil, aydınlanmayı sağlayan düşünce oklarıdır. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangilerinde “öznellik” söz konusudur? A) I. ve III. B) II. ve IV. C) II. ve V. D) III. ve V. E) IV. ve V. 2. (I) Ünlü yazar, son yapıtında tarihsel bir olayı ele almış. (II) Yapıtta olayın geçtiği yer ve zaman belirtilmemiş. (III) Kahramanlar, yönetimde etkili olan insanlar arasından seçilmiş. (IV) Konu ile kahramanlar arasında başarılı bir bağ kurulmuş. (V) Yapıtta, dönemin dil özellikleri de yansıtılmış. Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi kanıtlanabilirlik açısından ötekilerden farklıdır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 3. (I) Anadolu’nun değişik yerlerini gezen Faruk Nafiz, gözlemlerini çok başarılı bir biçimde dile getirir. (II) Şiirlerini okurken sanki kendinizi bir film izliyormuş gibi hissedersiniz. (III) Zaman zaman kağnıların tekerlek seslerini, kimi zaman da rüzgârın uğultusunu dinletir size. (IV) Halk onu belki de şiirde çok başarılı olduğu için sadece şiirleriyle tanır. (V) Ancak onun şiirlerinin yanı sıra tiyatro dalında yapıtları da vardır. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde “nesnel” bir yargı söz konusudur? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 4. (I) Tek pencereli bir odada masanın üzerine yayılmış kâğıtlar ve bunların üzerine dikkatle eğilmiş bir çift gözde sanki bir çalışma havası hâkimdi. (II) Genç adam kâğıtlara elini uzattı. (III) Masanın kenarında duran lambayı yaktı. (IV) Öğle vakti neden lamba yakma ihtiyacı hissettiğini düşündü. (V) Ve gökyüzünün bulutlarla kaplı olduğunu fark etti. Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi yazarın yorumunu içermektedir? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 5. (I) Yaban, çok ciddi bir yaramıza dokunan bir romandır. (II) Fakat bu yaraya dokunuş, o kadar sert olmuştur ki romanı okuyan, yazarın Türk köylüsüne karşı bir hayli zalim davrandığını hisseder. (III) Romanda, vahşi denilecek kadar ilkel, bütün insani şart ve zevklerden uzak bir köylünün hayatı vardır. (IV) Bu köylünün güzel denilebilecek hiçbir hareketi yoktur. (V) Düğünleri ilkel, zurnaları çatlak, davulları gümbürtülüdür. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinden başlanarak yapıt hakkında olumsuz bir eleştiriye yer verilmiştir? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 6. Aşağıdakilerin hangisinde sanatçının üslubundan söz edilmektedir? A) En takdir ettiğim yanı, sanata olan saygısı ve sevgisiydi. B) Geçmiş değerlere bağlı olmakla birlikte yeniliğe de daima açık, usta bir şairdir. C) Şiirde de düzyazıda da sözcükleri israf etmekten kaçınır, sözü gereksiz yere uzatmaz. D) Hem düzyazılarıyla hem şiir kitaplarıyla bugün bile okunabilecek bir yazarımızdır. E) İleride sanatseverler tarafından ve yalnız sanatı için anılacak bir yazarımızdır. 7. (I) Odadan, gündüz ışığıyla beraber bana ait her şey çekiliyor. (II) Evime ait hatıralar, kalabalıklar, sevdiklerimin sesleri, hayatın gürültüleri, her şey uzaklaşıyor. (III) İçimde bir boşluk… (IV) Garip ve büyük bir his, derinliklerime doğru kaçıyor. (V) Ruhum, eşya arkasına saklanan hayaletler gibi kendilerini göstermeden korkutan gizemli varlıklarla doldu. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde benzetme yapılmıştır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 8. Aşağıdaki cümlelerden hangisi, kişisel bir düşünce içermemektedir? A) Yazarın son romanı, herkesçe ilgiyle okunacak bir nitelik taşıyor. B) Dergi son sayısında Türk edebiyatının sorunlarına yer vermiş. C) Sanat, insanın içindeki güzelliklerin dışa yansıtılmasıdır. D) Özgün bir eserde hem bireysel hem de toplumsal konular anlatılır. E) Bir yapıtın, şiir değeri kazanabilmesi için gerçeklerden uzaklaşması şart değildir. 9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir “önyargı” söz konusudur? A) Bu kadar yıllık yaşamımda, çevremde bu kadar hızlı değişim yaşanacağını hiç tahmin etmemiştim. B) Geçmişi yansıtan, yıllar ötesine aktaracağımız yapıtlar sanıldığı kadar çok değil. C) Bu, göçmen kuşların gruplar halinde adaya son gelişleri olabilir. D) Biliyorum, birkaç sene sonra ne bu yeşillikten ne de kıyıdaki yalılardan eser kalacak. E) İnsanlar, artık birbirlerine o umut dolu, o hasret kokan mektuplardan yazmıyorlar. 10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “karşılaştırma” yapılmıştır? A) Onu, eserinin değersizliğine inandırmak çok zordu. B) Geçen gün onunla yine şiir üzerine konuşmuştuk. C) O, aslında bu ödülü benden daha çok hak etmişti. D) Bir bardak suda fırtına koparmanın anlamı yoktu. E) Anlatılan konuya pek ilgi duyulmadığı, dinleyicinin azlığından belliydi. 11. (I) Şairin içinde bir gurbet vardır ve biz, şiir gözetiminde sürekli o gurbete gider geliriz. (II) Şiir bir çeşit ağarmaya benzer; yani gece karanlıksa bari geceliğimiz beyaz olsun isteriz. (III) Ben şiire böyle bir teselli gözüyle bakarım. (IV) Şiir; bir sözcük yatırımı, bir anılar toplamı, dili mümkün olduğu kadar enine boyuna değerlendirme çabasıdır. (V) Şiir devamlı verimlilik istediği için biz, şiirin bütün boyutlarını ve sınırlarını denemek zorundayız. Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde şiirin tanımı yapılmıştır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 12. Aşağıdakilerin hangisinde birinci cümle, ikincinin gerekçesi durumundadır? A) Hava güzel oldu mu hep birlikte pikniğe gideriz. B) Derslerine iyi çalışıyor; ama yine de notları iyi değil. C) Dün akşam çok geç yatmış; şimdi derste uyukluyor. D) İş çıkışında bize uğrar, sıkıntılarını anlatırdı. E) İyice ders çalışmalı ki sınavı kazanabilsin. CEVAP ANAHTARI 1-D 2-D 3-E 4-A 5-B 6-C 7-E 8-B 9-D 10-C 11-D 12-C