Öne Çıkanlar

1. (I) Fecr-i Ati sanatçısı Ahmet Haşim, cumhuriyetin ilk on yıllık döneminde aruzla ve kendine özgü sanat anlayışıyla şiir yazmayı sürdürmüştür. (II) İlk şiirlerinde hayal-gerçek çatışmasını, çocukluk günlerinin hüznünü, daha sonraki şiirlerindeyse simgeci ve izlenimci bir tutumla bireysel duygularını yansıtmaya çalıştı. (III) Servet-i Fünun sanatçılarından Tevfik Fikret'in etkisinde kalarak, şiiri düzyazıya yaklaştırma eğilimi gösterdi. (IV) Merdiven şiiri, onun son dönemlerinde yazdığı, kapalılığın ve imgenin yoğun olduğu bir şiirdi ve çok sevildi. (V) Tüm şiirlerini Göl Saatleri ve Riyale adlı kitaplarında topladı. .                      

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

2. (I) Yakup Kadri'nin en çok okunan eserleri romanlarıdır. (II) İlk romanı Kiralık Konak'tır. (III) Daha sonraki romanları "Hüküm Gecesi", "Sodom ve Gomore", "Mor Salkımlı Ev" ve "Yaban"dır. (IV) "Bir Sürgün" adlı romanı, Jön Türklerin Paris'teki hayatını anlatır. (V) "Nur Baba" ise yozlaşmış tekkelerin bozuk taraflarını anlattığı eseridir.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.

 

3. Kendisi gibi hece ölçüsüyle şiirler yazan Enis Behiç, Orhan Seyfi, Halit Fahri ve Yusuf Ziya ile birlikte "Beş Hececiler" ya da "Hecenin Beş Şairi" diye anılan grup içinde ele alınmıştır. Mizahi şiirlerinde Çamdeviren, Deli Ozan ve Akıllı Ozan gibi takma adlar kullanan sanatçı, oyun ve roman türlerinde de eserler vermiştir. Behçet Kemal Çağlar'la birlikte kaleme aldıkları "Onuncu Yıl Marşı", Cemal Reşit Rey tarafından bestelenmiştir.        

Bu parçada tanıtılan şair, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ziya Osman Saba

B) Ömer Seyfettin

C) Faruk Nafiz Çamlıbel

D) Ahmet Kutsi Tecer

E) Refik Halit Karay

 

Günler kısaldı, Kanlıca’nın ihtiyarlan

Bir bir hatırlamakta geçen sonbaharları

Aruzu kullanarak böyle yalın bir dille şiirler yazan, geçmişi ve bu geçmişin kültürünü yücelterek ele alan, İstanbul'u geçmişin sembolü olarak "aziz" bulan şair, kimi zaman parnasyen manzaralar çizdi, kimi zamansa kişisel duygularından söz etti, Hiç roman ya da hikâye yazmadı, kısa düşünce yazıları varsa da şiir, onun asıl edebiyat verimidir. Yüzünü Osmanlının "şanlı" geçmişine dönüşü, onu kimi çevrelerde bir simge isme dönüştürdü.

4. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Yahya Kemal Beyatlı

B) Ahmet Kutsi Tecer

C) Ahmet Hamdi Tanpınar

D) Mehmet Akif Ersoy

E) Faruk Nafiz Çamlıbel

 

I. Halka doğru hareketinin bir sonucu olarak hikâye ve roman İstanbul'un dışına çıktı.

II. Yazarların çoğu realizm ve natüralizmin etkisinde eserler verdi.

III. Köy enstitülerinin kurulmasıyla artık toplumun her kesiminden yazarlar yetişmeye başladı.

IV. Düzyazının bütün türlerinde, özellikle tiyatro alanında, önemli eserler verildi.

5. Numaralanmış cümlelerden hangileri Milli Edebiyat döneminin özelliklerinden değildir?

A) I – II   B) I – III   C) II – III   D) II – IV   E) III – IV

 

6. Halide Edip'in romanlarını konu bakımından bireysel konuların işlendiği romanlar, Milli Mücadele konulu romanlar ve toplumsal konuları işleyen romanlar olarak ayırabiliriz.

Aşağıdakilerin hangisinde Halide Edip'in romanları, yukarıdaki sınıflandırmaya uygun bir sırayla verilmiştir?

A) Handan – Ateşten Gömlek – Seviye Talip

B) Seviye Talip – Handan – Sinekli Bakkal

C) Zeyno'nun Oğlu – Vurun Kahpeye – Ateşten Gömlek

D) Handan – Ateşten Gömlek – Sinekli Bakkal

E) Kalp Ağrısı – Handan – Tatarcık

 

7. Aslında, Tanzimat edebiyatıyla —- arasında büyük farklar yoktur. İkincisi, birincinin ardından geldiği için onun kimi acemiliklerini yinelemeyen daha başarılı ürünler vermiştir Aynı şekilde —- ile Cumhuriyetin ilk yıllarındaki edebiyatımız da ortak bir çizgi izlemiştir.

Bu parçadaki boş yerlere, sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?

A) Divan edebiyatı – Fecr-i Âti

B) Edebiyat-ı Cedide – Milli Edebiyat

C) Fecr-i Âti – Yedi Meşaleciler

D) Servet-i Fünun – 1940 sonrası edebiyat

E) Milli Edebiyat – Garip Akımı

 

8. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

A) Ömer Seyfettin – Beyaz Lale

B) Refik Halit Karay – Yezidin Kızı

C) Halide Edip Adıvar- Yeni Turan

D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu – Fatih-Harbiye

E) Reşat Nuri Güntekin – Akşam Güneşi

 

9. Aruz ölçüsüyle yazdığı şiirlerinde sembolizm akımının etkileri görülen Ahmet Haşim, —- şiirinde yaşamın sona ermesinden duyulan üzüntüyü, —- şiirinde çocukluğunun geçtiği ve özlediği yeri anlatmıştır. Akşamın, kızıl rengin, güneşin ve su temasının bol bol yer aldığı şiirlerini topladığı şiir kitabına —- adını veren şair, hep doğanın sessizliğini dinler, —- şiirinde de doğayla baş başa kalmanın verdiği huzuru anlatır.

Aşağıdakilerin hangisi bu parçada boş bırakılan yerlerden birine getirilemez?

A) O Belde    

B) Sessiz Gemi

C) Göl Saatleri          

D) Merdiven

E) Bir Günün Sonunda Arzu 

 

10. 1914 yılında başlayan bir hareketle ulusal kültüre dönüş olarak nitelendirilebilecek ürünler veren sanatçılar (I)doğal, günlük konuşma diliyle(II)şiirlerinin çoğunda hece ölçüsünü kullanarak (III)tarihsel konulara ve ulusal konulara yer veren şiirler yazdılar. Biçim ve içerik bakımından her şeyin ulusal olduğu bu dönemde, (IV)Eski kültürün etkisinde kalmadı sanatçılar.

Bu parçadaki numaralanmış bölümlerden hangileri Yahya Kemal'in şiirleri için söylenemez?

A) I. ile II.      B) I. ile III.     C) II. ile III.   D) II. ile IV.   E) III. ile IV.

 

11. Milli Edebiyat döneminde, bazı sanatçılar, toplumcu sanat anlayışıyla halkın sorunlarını, yoksulluğunu, kusurlarını ve kahramanlıklarını samimiyetle dile getiren şiirler yazmışlardır.

Aşağıdaki eserlerden hangisi, yukarıda sözü edilen anlayışla yazılmış bir şiir değildir?

A) Küfe         

B) Seyfi Baba

C) Açık Deniz           

D) Çanakkale Şehitleri

E) Han Duvarları

 

12. Aşağıdaki eserlerden hangisi türü bakımından diğerlerinden farklıdır?

A) Sinekli Bakkal

B) Anadolu Notları

C) Damga

D) Sodom ve Gomore

E) Tatarcık

 

13. Aşağıdakilerden hangisi aydınlar arasında Milli Edebiyat akımını başlatan etkenlerden biri değildir?

A) Milliyetçilik akımıyla ayaklanan azınlıklarla yapılan savaşın aydınlar arasında tepkiye yol açması sonucu, ulus olma bilincinin uyanması

B) 19. yüzyılda Avrupa'da, pozitif bilimlerdeki gelişmelerin son hızla devam etmesi ve Osmanlı Devleti'nin bunun gerisinde kalarak dağılma noktasına gelmesi

C) Avrupa'dan gelen milliyetçilik akımının Türkleri de etkilemesiyle milli tarih sevgisinin ve tarih araştırmalarının artması

D) Mehmet Emin Yurdakul'un, milli duyguları harekete geçiren "Cenge Giderken" şiirinin; Emin Bülent'in Osmanlı'yı yok etmeye çalışan Avrupa'ya düşmanlığını ilan ettiği "Kin" şiirinin toplum üstünde etki uyandırması

E) Son yüzyılda iyice popüler hale gelen halk şairlerinin, yeni şairler üzerinde etkili olması ve onları aruzdan uzaklaştırması

 

14. Romanlarında toplumumuzun Tanzimat'tan günümüze değin geçirdiği aşamaları, çalkantıları göstermeye çalıştı. "Hep O Şarkı"da, Abdülaziz dönemini; "Bir Sürgün"de II. Abdülhamit dönemini ve Jön Türkleri; "Sodom ve Gomore"de mütareke dönemi İstanbul'unun yozluk ve çöküntülerini işlemiştir.     ;

Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?

A) Reşat Nuri Güntekin

B) Halide Edip Adıvar

C) Hüseyin Rahmi Gürpınar

D) Halit Ziya Uşaklıgil

E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

15. Aşağıdakilerden hangisinde Millî Mücadele dönemi işlenmemiştir?

A) Vurun Kahpeye

B) Çalıkuşu

C) Üç İstanbul

D) Kiralık Konak

E) Türk'ün Ateşle İmtihanı

 

CEVAP ANAHTARI

1-C 2-C 3-C 4-A 5-E 6-D 7-B 8-D 9-B 10-D 11-C 12-B 13-E 14-E 15-D