Öne Çıkanlar 1. Aşağıdakilerin hangisinde Ömer Seyfettin ile ilgili bilgi yanlışı vardır? A) Şiir, makale, roman ve tiyatro denemeleri de yapmış olmasına rağmen, edebiyatımızda hikâyeciliğiyle yer etmiştir. B) Milli duygularının güçlü olması nedeniyle birçok hikâyesini, tarihi olaylarla, destansı bir ruhla yazılmış konularla süslemiştir. C) Türkçeyi yabancı dil kurallarının egemenliğinden kurtarmak için uğraşmıştır. D) Türk milliyetçiliğinin gerçek hedeflerini göstermiş ve Türkçülüğü sistematik bir şekilde ele almıştın E) Hikâyelerinin en önemli kısmı', çabuk yazma alışkanlığı yüzünden sönük ve zayıf kalmıştır. 2. "Türkçülük, Türk milletini yükseltmek demektir." düşüncesiyle çalışmış ve Türk milliyetçiliğini sağlam esaslar üzerine kurmaya çalışmış büyük bir düşünür ve toplumbilimcidir. Başlangıçta Turancılığı savunmuş; daha sonra bu hayali hedefinden vazgeçmiştir. "Türkçülüğün Esasları" adlı eserinde, açık ve anlaşılır, cümlelerle bir program çizmiştir. Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ömer Seyfettin B) Namık Kemal C) Ziya Paşa D) Ziya Gökalp E) Ali Canip Yöntem 3. Türk dilinde otuz beş sene önce başlayan sadeliği öldüren onlardı. Öyle cümleleri vardı ki, içinde hiç Türkçe sözcük yoktu. Şimdi yeni bir hayata başlayan Türklere, yeni ve doğal bir dil gerekliydi. Halka ulaşmak için Öncelikle milli bir dil oluşturulmalıydı. Bizce, eski dil hastaydı. Bu hastalığın nedeni de içindeki gereksiz ve yabancı kurallardı. Bu parçada "onlar" ve "biz" diye sözü edilenlerin bağlı olduğu edebiyat dönemleri, sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir? A) Divan edebiyatı – Tanzimat edebiyatı B) Tanzimat edebiyatı – Servet-i Fünun edebiyatı C) Servet-i Fünun edebiyatı – Fecr-i Âti edebiyatı D) Servet-i Fünun edebiyatı – Milli Edebiyat E) Milli Edebiyat – Halk edebiyatı 4. Yirminci yüzyılın başlarındaki realist Türk hikâyeciliğinin önde gelen isimlerinden biridir. Genç yaşta ölmüş olmasına rağmen, edebiyatımıza kazandırdığı eserler, gerek sayı gerek değer bakımından Türk hikâyeciliğinde büyük öneme sahiptir. Onun asıl edebi faaliyeti, "Yeni Lisan" isimli makalesini yazdığı Genç Kalemler dergisinde başlamıştır. Bu makaleyle, yazar, hem dil ve edebiyat kültürünü hem de milliyetçi görüşlerini sergilemiştir. Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada tanıtılan sanatçının eserlerinden biri değildir? A) Pembe İncili Kaftan B) Semaver C) Gizli Mabet D) İlk Düşen Ak E) Bahar ve Kelebekler Ben bir Türk'üm, dinim, cinsim uludur Sinem, özüm ateş ile doludur . dediği zaman, Türkçülüğü bu derece açık ve güçlü bir sesle dile getirebilmiş başka bir sanatçı yoktu. Servet-i Fünun sanatçılarıyla çağdaş olduğu halde 'Toplum için sanat" anlayışıyla eserler vermiştir. Türk edebiyatında Cenge Giderken, Anadolu'dan Bir Ses, Irkımın Türküsü, Ey Türk Uyan gibi ilk milli şiirler onun imzasıyla yazılmıştı. 5. Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ahmet Hikmet Müftüoğlu B) Mehmet Emin Yurdakul C) Ali Canip Yöntem D) Ziya Gökalp E) Mehmet Fuat Köprülü 6. Milli Edebiyat döneminde, hece ile söylenen şiirler, oldukça zayıf bir durumdadır. Bunun önemli nedenlerinden biri, hececi şairlerin böyle bir akımı yaratacak kadar kültürlü olamamalarıydı. Bu şairler, ne kendilerine yol gösteren Ziya Gökalp’ın ne de eserlerine kültür malzemesi hazırlayan Fuat Köprülü'nün kültür ve anlayış seviyesinde bulunuyorlardı. Aşağıdakilerden hangisi, bu parçada sözü edilen şairlerden biri değildir? A) Enis Behiç Koryürek B) Halit Fahri Ozan soy C) Yaşar Nabi Nayır D) Orhan Seyri Orhon E) Faruk Nafiz Çamlıbel 7. Bazı sosyal sorunları, sihirli çizgilerle beliren manzum hikâyeleri onun en güzel eserlerindendir. Sosyal ve yerli konuların yanı sıra bazı tarihi olayları, gezi anılarını da hikâyeleştirmiştir. Tarihi eserlerinin konusunu genellikle, İslam büyüklerinin hayatlarından almıştır. Onun bu tarz şiirleri, İslamiyet'e candan bağlı bir sanatçının samimi duygularıyla bezenmiştir. Aruz ölçüsünü başarılı bir şekilde kullandığı şiirlerini "Safahat" adlı eserinde toplamıştır. Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ömer Seyfettin B) Mehmet Âkif Ersoy C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Mehmet Emin Yurdakul E) Halit Fahri Ozansoy Güzel dil Türkçe bize Başka dil gece bize İstanbul konuşması En saf, en ince bize 8. Bu dörtlüğün şekil ve içerik özellikleri göz önüne alındığında, aşağıdaki edebiyat dönemlerinden hangisine ait olduğu söylenebilir? A) Halk edebiyatı B) Tanzimat edebiyatı C) Servet-i Fünun edebiyatı D) Fecr-i Âti edebiyatı E) Milli Edebiyat 9. 1914-1920 yılları arasında eser veren Türk şairleri ve yazarları, güçleri ve bilgileri yettiği ölçüde milli karakteri öne çıkan yazılar yazdılar. Ancak bu yazıların her yönden milli sayılabilecek olanlarını bu yıllarda Mehmet Emin, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Fuat Köprülü ve Ali Canip Yöntem gibi Milli Edebiyatı hazırlayan isimler verdi. Aşağıdaki eserlerden hangisi, bu dönemin sanatçılarından birine ait değildir? A) Altın Işık B) Koçyiğit Köroğlu C) Ey Türk Uyan D) Başını Vermeyen Şehit E) Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar 10. Aşağıdakilerin hangisinde Milli edebiyat ve Tanzimat edebiyatının karşılaştırılmasıyla ilgili bilgi yanlışı vardır? A) Dilin sadeleştirilmesi düşüncesi Genç Kalemlerin çok önce, Tanzimat dönemi sanatçıları tarafından ileri sürülmüş; ancak bu sanatçılar dili sadeleştirmede başarılı olamamışlardır. B) Milli Edebiyat döneminde yayımlanan gazete ve dergi yazılarıyla dönemin sosyal hayatı arasında sıkı bir ilişki vardır; bu dönemde de basın Tanzimat dönemindeki kadar önemlidir. C) Milli Edebiyat döneminde gazete ve dergilerde yayımlanan metinlerde de Tanzimat dönemi metinlerinde de edebi yön değil, düşünce yönü ağır basar. D) Milli Edebiyat'ta asıl ölçü olarak alınan hece ölçüsü, Tanzimat döneminde Namık Kemal, Ziya Paşa, Abdülhak Hamit gibi pek çok şair tarafından denenmişse de tam yerleşememiştir. E) Milli Edebiyat ve Tanzimat sanatçıları; farklı din ve ırktan olan halkların, meşrutiyet düzeni içinde tek bir ulus, "Osmanlı ulusu" olarak yaşayabilecekleri fikrine, dayanan Osmanlıcılık görüşünü destekler. 11. —-, Birinci Dünya Savaşı'nda sağ kolunu kaybettiği için hayata küsmüş, isteksiz bir aydın gözüyle görülen Türk köylüsünün romanıdır, Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A) Ateşten Gömlek B) Bomba C) Bir Akşamdı D) Çalıkuşu E) Yaban 12. "Kirpinin Dedikleri" adlı mizahi eserleriyle parlamıştır. Keskin ve nükteci zekânın önemli örneklerini taşıyan bu eserden sonra da mizah edebiyatımızın önemli eserlerini vermiştir. Sıcak bir dille yazdığı Memleket Hikâyeleri ise Türk edebiyatında Anadolu'nun ilk gerçekçi hikâyeleridir. Bu yazılar, haklı bir takdir görmüş ve sürgündeki yazarın İstanbul’a dönebilmesinde de önemli rol oynamıştır. Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? A) Refik Halit Karay B) Ahmet Rasim C) Hüseyin Rahmi Gürpınar D) Falih Rıfkı Atay E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu I. Divan şiiri sanat anlayışıyla kaleme aldığı şiirlerini “Eski Şiirin Rüzgârıyla” adlı kitabında toplamıştır. II. Hem nazım hem nesir alanında eserler vermiştir. III. Sembolizmden etkilendiği için şiirlerinde pürüzsüz ve müzikalitesi olan dizeler oluşturmaya çalışmıştır. IV. Şiirlerinde hece ölçüsünü hiç denememiştir. V. "Eğil Dağlar' adlı kitabında İstiklal Savaşı sırasında yazdığı yazılarını toplamıştır. 13. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde Yahya Kemal ile ilgili bir bilgi yanlışı yapılmıştır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 14. —-, son zamanlarında resmi görevleri dolayısıyla yurdumuzun hemen her köşesini, yeniden gezmiş ve sevmiş olan Reşat Nuri'nin seyahat notlarıyla örülmüştür. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A) Anadolu Notları B) Memleket Hikâyeleri C) Bir Sürgün D) Han Duvarları E) Gurbet Hikâyeleri 15. Faruk Nafiz Çamlıbel’in belli başlı eserleri; şiir kitapları, manzum ve mensur eserleridir. Aşağıdakilerden hangisi sanatçının kitaplarından biri değildir? A) Şarkın Sultanları B) Kaldırımlar C) Çoban Çeşmesi D) Han Duvarları E) Canavar CEVAP ANAHTARI 1-D 2-D 3-D 4-B 5-B 6-C 7-B 8-E 9-B 10-E 11-E 12-A 13-D 14-A 15-B