Öne Çıkanlar 1. Gözlerim daldı gitti, bir rüya denizine, Sularda uzun uzun baktım ayın izine, Hani başım düşerdi bir sevgili dizine! Dedim: yirmi yaşının ay ışığı değil bu. Bu dizelerle İlgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Düz kafiye düzeni vardır. B) Hece ölçüsü kullanılmıştır. C) Redif kullanılmıştır. D) Tam kafiye kullanılmıştır. E) İntak (konuşturma) sanatı vardır 2. Gözlerinde aksi, bir derin hiçin Kanadın yayılmış çırpınmak için Bu kış yolculuk var diyorsa için Beni de yanına al, anneciğim Yukarıdaki dörtlüğün kafiye türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Cinaslı kafiye B) Çapraz kafiye C) Tam kafiye D) Yarım kafiye E) Zengin kafiye 3. İşkence yaptıkça bana gülerdi Bunda yalan yoktur herkes de gördü Bir çekirdek verdim dört bostan verdi Benim sadık yârim kara topraktır Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Hece ölçüsü kullanılmıştır. B) Düz kafiye düzeni kullanılmıştır. C) Ulama vardır. D) Ünsüz benzeşmesi vardır. E) Kişiselleştirme sanatına başvurulmuştur 4. Ahenk unsurlarından olan zengin kafiye, ikiden fazla sisin tekrarıyla oluşturulur. Bu açıklamaya göre aşağıdakilerden hangisinde zengin kafiye kullanılmıştır? A) Reyhani’yem aşka yanmışam gayet Özlediğim yere geldim nihayet B) Edep gerektir kula Her işi temiz ola C) Gün ikindi akşam olur Gör ki başa ne gelir D) Bu âlem-i fanide ne mir ü gedayız Alalarla alalanırız pest ile pestiz E) Dedim dilber sana yazılı kanım Dedim niçün dersin benüm sultanım 5. Şiirlerde bir ahenk oluşturmak için mısra sonlarında aynı görev ve anlamdaki kelime ve seslerin tekrar edilmesine ne ad verilir? A) Nakarat B) Redif C) Kafiye D) Vezin E) Aliterasyon 6. “Mısra sonlarındaki yazılışları ve görevleri aynı olan ses, ek ve kelime tekrarlarına redif denir.” Bu açıklamaya göre aşağıdaki dizelerin hangisinde redif vardır? A) O zaman başından aşkındı derdi, Mermeri oyardı, taşı delerdi. B) Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi. Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi. C) Vefasız Aslı ya yol gösteren bu, Kerem’in sazına cevap veren bu. D) Gönlümü Maraşlının yaktı kara haberi. Aradan yıllar geçti işte o günden beri E) Ne şair yas döker, ne âşık ağlar. Tarihe karıştı eski sevdalar. 7. Şiirlerde, aynı veya yakın ünlülerin bir ahenk oluşturacak biçimde tekrarlanmasına —- denir. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A) aliterasyon B) asonans C) ahenk D) redif E) kafiye 8. Fatih’te yoksul bir gramofon çalıyor Eski zamanlardan bir cuma çalıyor Durup köşe başında deliksiz dinlesem Sana kullanılmamış bir gök getirsem Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Redif kullanılmıştır. B) Ünlü daralması vardır. C) Ünsüz benzeşmesi kullanılmıştır. D) Düz uyak düzeni vardır. E) Kafiye kullanılmamıştır. 9. Avuçlarımla ben serptim Gökyüzüne yıldızları Durup sonra da seyrettim Gün batınca akşamları Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) İsim tamlaması kullanılmıştır. B) Edat (ilgeç) kullanılmıştır. C) Bağlaç kullanılmıştır. D) Çapraz uyak düzeni kullanılmıştır. E) Hece ölçüsüyle yazılmıştır. 10. O gün gelsin neşemiz tazelensin de gör Dünyayı hele sen bir barış olsun da gör Seyreyle gülü bülbülü Çifter çifter aylar gökyüzünde Her gece ayın on dördü Bu dizelerden hareketle şiirle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Abartma yapılmıştır. B) Redif kullanılmıştır. C) Hece ölçüsüyle yazılmıştır. D) Gelecekle ilgili hayallere yer verilmiş. E) Ulama yapılmıştır. 11. Od düşe de döne döne yanaşın Yüce dağlar sen de bana dönesin Ayrılasın yâreninden eşinden Fenasın da Karac’oğlan fenasın Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Cinas sanatı yapılmıştır. B) 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır. C) Bir koşmadan alınmıştır. D) Şair mahlasını söylemiştir. E) Kişileştirmeye başvurulmuştur. 12. Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın Bu toprak, bir devrin battığı yerdir Eğil de kulak ver, bu sessiz yığın Bir vatan kalbinin attığı yerdir Bu dörtlükteki uyağın biçimleniş yönünden türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Düz uyak B) Çapraz uyak C) Sarma uyak D) Tunç uyak E) Cinaslı uyak CEVAP ANAHTARI 1-E 2-E 3-C 4-A 5-B 6-C 7-B 8-B 9-A 10-C 11-A 12-B