1.
Uzak çok uzağız şimdi ışıktan
Çocuk sesinden, gül ve sarmaşıktan
Dönmeyen gemiler olduk açıktan
Acımızı saran, arayan var mı
Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ulama yapılabilir.
B) 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
C) Uyak düzeni aaab şeklindedir.
D) İstifham sanatına yer verilmiştir.
E) Epik şiirden alınmıştır.
2.
Sözünü bilen kişinin
Yüzünü ak eder bir söz
Yukarıdaki dizelerle;
I. diyenin
II. işini sağ eder
III. sözü pişirip
IV. bir söz
sözlerinin tümü kullanılarak “çapraz uyak” düzeninde anlamlı bir dörtlük oluşturmak istense son iki dizenin sıralaması aşağıdakilerden hangisi olur?
A) I. – II. B) IV. – II. C) II. – IV.
IV. – III. III. – .I III. -I.
D) III. – I. E) IV -I.
II. – IV II. – III.
3.
Gidişinle karalar bağlayan sema
Döktü içini sicim sicim toprağa
Bu dizelerde aşağıdaki açıklamalardan hangisine uygun bir söz sanatı vardır?
A) Bir sözcüğü benzetme ilgisi olmadan başka bir sözcük yerine kullanma
B) Bir durumu gerçek nedeninin dışında başka bir nedene bağlama
C) Bir sözü, hem gerçek hem de mecaz anlamını çağrıştıracak biçimde kullanma
D) Bir durumu gerçekte olduğundan daha büyük ya da daha küçük gösterme
E) Söz arasında herkesçe bilinen eski bir olaya, duruma işaret etme
4. Aşağıdaki dizelerin hangisinde benzetme yapılmamıştır?
A) Caddeye huysuz bir yağmur yağıyordu
Islanmış yapraklar gibiydi gözlerin
B) Sular gene o sular, kıyı gene o kıyı
Gene çamlar dinliyor uzaktan bir şarkıyı
C) Açılan bir gülsün sen yaprak yaprak
Ben aşkımla bahar getirdim sana
D) Bir hasret denizidir yalnızlık
Okyanus derinliği gözlerinde
E) Bir senfonidir yalnızlık
Yaşlı gözlerle, paslı kulaklarla dinlenen
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Hoca Ahmet Yesevi’nin yazdığı Atabet’ül Hakayık’ta sembolik kahramanlar vardır.
B) Dede Korkut Hikâyeleri hem destan hem halk hikâyesine ait özellikler taşır.
C) Kutadgu Bilig İslamiyet etkisindeki Türk edebiyatının yazılı ilk ürünüdür.
D) Divan-ı Lügat’it Türk’te 7500 Türkçe sözcüğün Arapça karşılığı verilmiştir.
E) Divan-ı Hikmet, tasavvuf felsefesini öğretmek amacıyla yazılmıştır.
6. Ortaokul sıralarında başlayan şiir sevgisi lise yıllarındayken ürün vermeye başlar. 1933′ten sonra Yeditepe, Ses, Güney, Varlık gibi edebiyat dergilerinde şiirleri yayımlanır. Halk edebiyatına duyduğu hayranlık, şiirlerinin dil ve üslubunda da kendini gösterir. Sanatçı, halk dilinden ve şiirinden aldığı öğeleri kendine özgü bir biçimde kullanarak özgün bir şiir diline ulaşır. “Yaradana Mektuplar, Karadut, Dol Karabakır Dol” ünlü şiir kitaplarıdır.
Bu parçada tanıtılan ressam şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
A) Necati Cumalı
B) Cahit Külebi
C) Rıfat Ilgaz
D) Bedri Rahmi Eyüboğlu
E) Ahmet Kutsi Tecer
7.
I.
Atılan top gövdeleri bölerken
Akan kanlar çukurlara dolarken
Amerika aya füze salarken
Sokakta aç susuz ölenler vardır
II.
Ne ağlarsın benim zülfü siyahım
Bu da gelir bu da geçer ağlama
Göklere erişti feryadım ahım
Bu da gelir bu da geçer ağlama
Bu iki dörtlükte, sırasıyla aşağıdaki şiir türlerinden hangilerine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Didaktik – Epik
B) Lirik – Dramatik
C) Satirik – Lirik
D) Dramatik – Pastoral
E) Satirik – Didaktik
8. Gazete ya da dergilerin belirli sütunlarında genel bir başlık altında, günlük herhangi bir olayı bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan ciddi ya da eğlenceli kısa yazılardır.
Bu parçada sözü edilen yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Makale
B) Deneme
C) Röportaj
D) Fıkra
E) Eleştiri
9. (I) Cumhuriyet döneminin önemli deneme ve eleştiri yazarıdır. (II) Hayatının büyük bir bölümünde çevirmenlik yaparak Fransız ve Rus klasiklerini dilimize kazandırmıştır. (III) Türkçenin özleşmesi, yabancı sözcüklerin dilden atılması için çalışmıştır. (IV) Devrik cümleye dayalı anlatımın karşısında olmuş ve kurallı cümleyi ustalıkla kullanmıştır. (V) Edebiyatımızda bir yol gösterici görevi üstlenen sanatçı edebiyata şiirle başlamış; deneme ve eleştiri alanında ün kazanmıştır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde Nurullah Ataç’la ilgili bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
10. Edebiyat içerik, şekil ve üslubu ile sıradan konuşmalardan çok üstün olmakla beraber, günlük konuşmaya; yani dile sıkı sıkıya bağlıdır. Edebiyat dil ile vücuda gelen bir sanattır. Bundan dolayı denebilir ki bir ulusun dili ne ise edebiyatı da odur. Dilin de çeşitli yönleri vardır. Ses, dilin en önemli unsurlarından biridir. Yazar, eserde bunları unutmuş görünüyor.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Fıkra
B) Anı
C) Roman
D) Eleştiri
E) Deneme
11.
I. Bir yazarın kendi isteğine göre seçtiği herhangi bir konuda kesin yargılara varmadan, kişisel düşüncelerini kendi kendisiyle konuşuyormuş gibi kaleme aldığı yazılardır.
II. Yazarın gezip gördüğü yerlerle ilgili gözlemlerini, incelemelerini bir araya getirdiği yazılardır.
III. Toplum hayatında önemli görevler üstlenmiş, toplumu ilgilendiren önemli olayları bizzat yaşamış ya da bu olaylara tanık olmuş kişilerin hayatlarının başkaları tarafından anlatıldığı yazılardır.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerde sözü edilen edebi türler, aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) Fıkra – Röportaj – Deneme
B) Deneme – Gezi yazısı – Biyografi
C) Sohbet – Gezi yazısı – Anı
D) Deneme – Anı – Röportaj
E) Söyleşi – Röportaj – Eleştiri
12. Ortaoyunuyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Şive taklitlerine, cinaslı ve tevriyeli kullanımlara yer verilir.
B) Başoyuncular Pişekâr ve Kavuklu’dur.
C) Okumamış, alt sınıf karakteri temsil eden Kavuklu, Karagöz’e benzer.
D) Balama (Rum) ve Frenk diğer oyuncu tipleridir.
E) Doğaçlama olarak oynanan bir gölge oyunudur.
13. Cumhuriyet dönemi oyun yazarlarındandır. Kafka, Rilke, Shakespeare gibi sanatçılardan çeviriler yapmıştır. “Deli İbrahim” adlı oyunuyla Türk Dil Kurumu’ndan ödül almıştır. “Kezban, Allah’ın Dediği Olur, IV. Murat, Genç Osman, Kösem Sultan” gibi oyunlar yazmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Orhan Asena
B) Turan Oflazoğlu
C) Refik Erduran
D) Haldun Taner
E) Recep Bilginer
14.
Ala gözlerini sevdiğim dilber
Kokuya benzettim güller içinde
İnceciktir belin, hilâldir kaşın
Selviye benzettim dallar içinde
Bu dörtlük aşağıdakilerin hangisinden alınmış olabilir?
A) Varsağı
B) Semai
C) Mani
D) İlâhi
E) Koşma
15. Aşağıdakilerin hangisinde sadece Halk edebiyatı nazım biçimleri ve türleri sıralanmıştır?
A) Türkü, Semai, Mani, Tuyuğ
B) Varsağı, Ağıt, Şathiye, Koşma
C) İlahi, Mani, Şarkı, Destan
D) Murabba, Koşma, Ninni, Türkü
E) Destan, Rubai, Gazel, Mani
16. Aşağıdakilerden hangisi Dede Korkut Öyküleri’nin özelliklerinden biri değildir?
A) Kahramanları Oğuz beylerinden seçilir.
B) Hem öykü hem destan özelliği taşır.
C) Nazım ve nesir bir aradadır.
D) Yaşanan gerçekler, Dede Korkut tarafından öykü biçimine getirilmiştir.
E) Kahramanlar ve olaylar olağanüstü özellikler taşır.
17. —- İslamiyet öncesi Türk edebiyatına ait sözlü ürünlerdir. Bir tür ağıttır. Bir kimsenin ölümünden sonra yapılan ve —- diye adlandırılan yas törenlerinde söylenirdi.
Bu parçadaki boş yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Savlar – şölen
B) Koşuklar – sığır
C) Destanlar – yuğ
D) Sagular – yuğ
E) Sagular – sığır
18. (I)8. yüzyılda ortaya konan ve Türk edebiyatının (II)yazılı ilk belgeleri sayılan Orhun Yazıtları’nda, dağılan Göktürklerin Bilge Kağan ve Kültigin tarafından bir araya getirilişi anlatılmaktadır. (III)Yuluğ Tigin tarafından yazılan ve ilk kez (IV)Danimarkalı Strahlenberg tarafından okunan yazıtların oldukça (V)sade bir dili vardır.
Bu parçadaki bilgi yanlışı numaralanmış bölümlerin hangisinden kaynaklanmaktadır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
19. Rus edebiyatı, daha çok (I)realizmin etkisinde kalmıştır. Bu etkiyi (II)Dostoyevski’nin yapıtlarında açıkça görürüz. Dostoyevski’nin (III)Anna Karenina’sı gerçekçi anlayışla yazılmıştır. Bununla birlikte Rus edebiyatında (IV)Puşkin gibi (V)romantizm etkisinde önemli eserler vermiş sanatçılar da yok değildir.
Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
20. 19. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan bu akımın sanatçıları gözleme büyük önem verir; üslubun sağlam, açık ve anlaşılır olmasına özen gösterir. Romanın kendi güzelliğinden, biçimin mükemmelliğinden başka gayesi yoktur. Yazar ahlakçı değil; insanda, toplumda gördüklerini anlatmakla yetinen bir gözlemcidir.
Bu parçada sözü edilen akım ve bu akımın önemli temsilcileri aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Realizm; Comaille, Emile Zola, Balzac
B) Klasisizm; G. Flaubert, Balzac, Racine
C) Romantizm; V. Hugo, Balzac, Stendhal
D) Realizm; Balzac, Stendhal, Flaubert
E) Parnasizm; Banville, Leconte de Lisle, V. Hugo
21. Aşağıdakilerden hangisi bir gazelin ilk beyti (matla) olabilir?
A) Vaslım dilersin çün dedin lutf edeyin olsun dedin
Yarın dedin bir gün dedin ferdalara saldın beni
B) Yoklamazsın hiç var mı dağın yâresin
Böyle mi gözler güzeller âşık-ı biçâresin
C) Şöyle gird olmuş Firengistan birikmiş bir yere
Sonra gelmiş gûşe-i ebruda hal olmuş sana
D) O kâfir – beççe bir peymâne sahbâ sundu kim alıp
Derûn-i lâleden âteş fürûzan olduğun gördük
E) Seyr eylemesem âyinede aks-i cemalin
Hüsn ile seni meh gibi mümtaz sanırdım
22. Duygular, insan doğasının ayrılmaz parçasıdır. İnsan, yaşadıkları karşısında duygulanır; korkuları, heyecanları, sevinçleri doğrultusunda hareket eder. Böyle anlarda onun, sağduyusuna ve aklına bağlı kalarak davranması söz konusu olamaz.
Bu görüşleri dile getiren kişinin karşı çıktığı ve savunduğu akımlar, aşağıdakilerden hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Klasisizm – sembolizm
B) Realizm – romantizm
C) Romantizm – natüralizm
D) Klasisizm – romantizm
E) Parnasizm – sembolizm
23. İlk şiiri Servet-i Fünun, Uyanış dergilerinde yayımlandı. İkilikler ve dörtlüklerden oluşan bu şiirlerde yoğun bir söyleyiş güzelliği dikkat çekti. İnsan, toplum ilişkilerini konu edinerek düşündürücü bir şiir evreni kurdu. Alay ve ironiyle beslenen, mantık oyunlarına dayanan şiirler yazdı. Batı şiiri ve geleneksel Türk şiirinden yararlanarak verdiği bileşim sanatını zenginleştirip geliştirdi. “Dünya Kaçtı Gözüme, Bir Kapı Önünde, Çiçekleri Yemeyin, Yalnızlık Paylaşılmaz” önemli eserleridir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakiler-den hangisidir?
A) Hilmi Yavuz
B) İsmet Özel
C) Cahit Zarifoğlu
D) Özdemir Asaf
E) Cemal Süreya
24. Amerikan edebiyatının en önde gelen yazarlarından biridir. Yazar olarak tanınmadan önce işçilik yaparak hayatını kazanırdı. Meksika asıllı Amerikalıları anlattığı “Yukarı Mahalle” adlı romanıyla dikkatleri üzerine çekti. 1936′da yayımlanan romanı “Bitmeyen Kavga” bugüne kadar yazılmış en iyi grev romanlarından biridir. “Gazap Üzümleri” romanıyla 1940 yılında Pulitzer Ödülü’nü almayı başaran yazar, 1962 yılında da Nobel Ödülü’nü kazandı.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mark Twain
B) Jack London
C) Ernest Hemingway
D) John Steinbeck
E) Edgar Ailen Poe
25. (I) Tamamen yerli ve ulusal olan sözlü dönem Türk edebiyatının ürünleri göçebe Türk karakterine uygundur. (II) Edebiyatımızın bu sözlü döneminde dilimize az da olsa Arapça, Farsça sözcükler girmiştir. (III) Bu döneme ait bilgilere Çin kaynaklarından, Uygurca metinlerden, Göktürk Yazıtları’ndan ve Muhakemetü’l Lugateyn adlı eserden ulaşıyoruz. (IV) Bu dönemde işlenen konuların başlıcaları aşk, kahramanlık ve doğa sevgisidir. (V) Eserler biçim ve ölçü bakımından ulusal bir nitelik taşır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangi ikisinde Sözlü Dönem Türk Edebiyatıyla ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. ve II.
B) I. ve III.
C) II. ve III.
D) II. ve IV.
E) III. ve V.
26. Divan edebiyatının (I)18. yüzyıl şairlerinden olan Nedim (II)Lale Devri sanatçısıdır. Divan’ında (III)şarkı nazım şeklinin yer alması (IV)mahallileşme halka yaklaşma isteği ve eğiliminin bir göstergesidir. (V)Hayrabad adlı mesnevisi şaire ününü getiren en önemli eseridir.
Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
27. Divan geleneğinden etkilenerek aruzla şiirler yazdı. Fakat asıl gücünü âşık geleneğine bağlı şiirlerinde gösterdi. Özellikle gülmece ve taşlama türünde başarılı ürünler verdi. Çağının bazı toplumsal sorunlarına dokundu. Çevresinde gördüğü haksızlık ve yolsuzlukları korkusuzca dile getirdi.
Bu parçada sözü edilen 19. yüzyıl Halk ozanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dadaloğlu
B) Dertli
C) Seyrani
D) Gevheri
E) Erzurumlu Emrah
28. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Saz şairleri içinde en çok şiiri olan sanatçı Âşık Ömer’dir.
B) Bayburtlu Zihni’nin “Divan” ve “Sergüzeştnâme” adlı eserleri vardır.
C) Karacaoğlan, Divan ve Tekke şiirinden hiç etkilenmemiştir.
D) Kayıkçı Kul Mustafa, yergi ve mizah türündeki şiirlerin en başarılı örneklerini vermiştir.
E) Kavganın ve yiğitliğin simgesi olan, koçaklamalarıyla tanınan şair Köroğlu’dur.
29. Aşağıdaki yargılardan hangisi, Tekke edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Amacı, insanlara tasavvuf düşüncesini benimsetmek, ilahi aşkı dile getirmektir.
B) Lirik ve didaktik şiir örnekleri diğer şiir türlerine göre fazladır.
C) Sadece hece ölçüsü kullanılmış, aruz vezniyle şiir söylenmemiştir.
D) Söz sanatlarına fazla yer verilmemiş; fakat çeşitli semboller kullanılmıştır.
E) İlahi, nefes, deme, sathiye, nutuk, devriye gibi ürünler ortaya konmuştur.
30.
I. İlk romanı Cevdet Bey ve Oğulları’nda modernleşme sürecini İstanbullu bir aile üzerinden anlatmıştır.
II. Çağdaş Türk tiyatrosunun kurucusu sayılmış, yazılarını “İnsan ve Tiyatro Üzerine Gördüklerim” adlı kitabında toplamıştır.
III. “Resimli Türk Edebiyatı” adlı eserinde Türk edebiyatının tarihi gelişimini dile getirmiştir.
IV. Adını “Cebbaroğlu Mehemmet” şiiriyle duyurmuş, pek çok türde eser vermiştir.
Numaralı cümlelerde yer verilen açıklamalar aşağıdaki sanatçılardan hangisiyle ilişkilendirilemez?
A) Attila İlhan
B) Muhsin Ertuğrul
C) Nihat Sami Banarlı
D) Orhan Pamuk
E) Mehmet Kaplan
31. 15. yüzyılda yaşayan —- Tekke ve Tasavvuf şairi olup Bektaşi tarikatına bağlıdır. Hem hece hem de aruzu kullanan şairin mizahlı, alaycı, iğneleyici bir dili vardır. Tasavvufi görüşlerini anlattığı —- adlı mensur bir eseri vardır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda-kilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Kaygusuz Abdal – Budalanâme
B) Bayburtlu Zihni – Sergüzeştnâme
C) Pir Sultan Abdal – Budalanâme
D) Kaygusuz Abdal – Mektubat
E) Pir Sultan Abdal – Sergüzeştnâme
32.
I. Halk şiiri nazım biçimlerinden yararlanılmış, hece ölçüsüyle şiirler yazılmıştır.
II. Roman ve öyküde yazarlar, Anadolu’ya yönelmiş; Anadolu insanının sorunlarını ele almıştır.
III. Konuşma diliyle yazı dili birleştirilmiş, sade bir dil kullanılmıştır.
IV. Türkçülük akımının etkisi edebiyata da yansımış, Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp gibi isimler, akımın öncülüğünü yapmıştır.
V. Şiir serbestleştirilmiş; şairin yaratma özgürlüğünü kısıtlayan uyak önemsenmemiştir.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde Milli Edebiyat dönemiyle ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
33. Halk ozanlarımız halkın sesi olmuştur yıllar yılı —- bir yayla güzelini sevmekle sevgimize tercüman olmuş, —- Toroslardaki Avşar boylarını anlatırken aslında bizi anlatmıştır. —- ise yiğitliği öğretmiş dizelerinde, genç yaşlı herkese.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Köroğlu – Dadaloğlu – Karacaoğlan
B) Karacaoğlan – Dadaloğlu – Köroğlu
C) Âşık Veysel – Karacaoğlan – Köroğlu
D) Dertli – Gevheri – Erzurumlu Emrah
E) Seyrani – Dertli – Dadaloğlu
34. Aşağıdakilerden hangisi Divan şiirinin belirleyici bir özelliği değildir?
A) Beyit bütünlüğünü esas alma
B) Arapça ve Farsça tamlamalara çok yer verme
C) Konudan çok söyleyişe özen gösterme
D) Anlatımda mazmunlara yer verme
E) Somut konular üzerine yoğunlaşma
35. Aşağıdakilerden hangisi, Tanzimat romanının bir niteliği değildir?
A) Batılılaşmayı yanlış anlayan tiplere ağırlık verme
B) Olayın akışını kesip okura bilgi verme
C) Konuları tarihten, günlük yaşamdan seçme
D) Tasvirleri (betimlemeleri) süs olmaktan çıkarma
E) Kahramanları tek yönlü olarak ele alma
36. Tarih, coğrafya, bibliyografya, toplumbilim alanlarında yazılmış güçlü eserleri vardır. “Cihannüma” adlı eserinde Japonya’dan Irak sınırına kadar olan ülkelerin coğrafyasını, kısa tarihini, bitkiler ve hayvanlar dünyasını anlatır. “Fezleke” de ise 17. yüzyılın tarihsel olaylarını konu edinmiştir. Kimi eserlerinde Divan edebiyatının sade nesir, kimilerinde ise orta nesir özellikleri görülür.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evliya Çelebi
B) Kadı Burhaneddin
C) Sinan Paşa
D) Kâtip Çelebi
E) Nesimi
37. Tanzimat dönemi edebiyatı, pek çok yeni türün ortaya çıkmasını sağlamıştır. İlk örnekler Batı’daki örnekler taklit edilerek yazıldığı için yetkinliğe sahip değildir. İlk çeviri roman (I)Telemak’tan on iki yıl sonra (II)Şemsettin Sami, ilk yerli roman olan (III)Taaşşuk-ı Talât ve Fitnat’ı yazar. Ama edebi nitelikler taşıyan ilk romanı Namık Kemal yazacaktır: (IV)İntibah. İlk tarihi roman sayılan (V)Yeniçeriler de yine Namık Kemal imzası taşıyacaktır.
Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
38. Tanzimat dönemi hikâye ve romancılarındandır. Eserlerini realizm ve natüralizm etkisiyle kaleme almıştır. —- adlı eserinde kırsal kesim gerçeğine değinir. Bu eser edebiyatımızda realizmin başarılı bir örneğidir. Yazarın —- adlı eserinde ise psikolojik tahliller ağır basar. Romandaki kişilerin betimlenmesi ve çözümlenmesi oldukça başarılıdır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda-kilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) Karabibik – Zehra
B) Karabibik – Sergüzeşt
C) Zehra – Karabibik
D) Cezmi – Zehra
E) Sergüzeşt – Karabibik
39. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun şairlerinin özelliklerinden biri değildir?
A) Konu bütünlüğüne değil, parça güzelliğine önem vermeleri
B) Parnasizm ve sembolizmden etkilenmeleri
C) Sone ve terza-rima gibi Batı’dan alınan nazım şekillerini kullanmaları
D) “Sanat için sanat” ilkesine bağlı kalmaları
E) Aşk, doğa, felsefe, bilim-teknik ve karamsarlık konularını işlemeleri
40. Mai ve Siyah’tan başlayarak yazar, romanlarına çok ilgi çekici karakterler bulmakta büyük ustalık gösterir. Gerçekten bu romanındaki Ahmet Cemil ve diğer iki romanındaki Bihter (Aşk-ı Memnu) ile Vedide (Kırık Hayatlar) Türk romanında adları unutulmayacak olan karakterlerdir.
Bu parçada eserlerinden söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
B) Mehmet Rauf
C) Recaizâde Mahmut Ekrem
D) Hüseyin Cahit Yalçın
E) Tevfik Fikret
41.
I. Kuruluşunu bir beyanname ile duyuran ilk topluluktur.
II. “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” ilkesini benimsemiştir.
III. Genç yetenekleri bir araya getirmek, ana amaçlarından biridir.
IV. Tanzimat edebiyatına tepki olarak ortaya çıkmıştır.
V. Batı’nın önemli sanatsal ve bilimsel eserlerini çevirmeyi amaçlamıştır.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde Fecr-i Âti topluluğuyla ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
42. Konu bakımından doğal destanlara benzeyen yapma destanlarda da (I)ulusları etkileyen önemli olaylar işlenir. Doğal destanlardan farkı, (II)yaratıcısının bilinmesidir. Kayıkçı Kul Mustafa’nın “Genç Osman Destanı” yapma destanlara (III)Halk edebiyatımızdan güzel bir örnektir. Cumhuriyet Döneminde de pek çok yapma destan yazılmıştır. (IV)Cahit Külebi’nin “Üç Şehitler Destanı” bunlardan biridir. Kurtuluş Savaşı’nı “Kuva-yı Milliye” adıyla destanlaştıran şair ise (V)Nazım Hikmet Ran‘dır.
Bu parçadaki numaralanmış bölümlerden hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
43. Tüm romanlarının konusunu İstanbul’da geçen olaylar oluşturur. Büyük konak ve yalılarda yaşayan insanlardan en kenar semtlerde yaşayan insanlara kadar her tipten insan, onun eserlerinde kendi çevreleri, düşünceleri, inançları ve dilleriyle son derece canlı bir biçimde yaşar. Bu yüzden “sokağı edebiyata taşıyan” bir romancı olarak ünlenmiş; romanlarına sosyoloji ve folklor açısından adeta bir belge gözüyle bakılmıştır.
Bu parçada sözü edilen sanat anlayışına sahip yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Rasim
B) Yahya Kemal Beyatlı
C) Hüseyin Rahmi Gürpınar
D) Şemsettin Sami
E) Mehmet Rauf
44. Makale, tiyatro ve fıkralarıyla tanınan sanatçı, öykülerinde büyük şehirlerdeki hayatın içinde yozlaşmış, züppe insan tiplerini ele almıştır. Gözleme önem vermiş; canlı, neşeli, nükteli bir üslup kullanmıştır. Öykü ve tiyatrolarında mizah ve hiciv havasını daha ağırlıklı tutmuştur. Keşanlı Ali Destanı’yla epik tiyatronun ülkemizdeki ilk örneklerinden birini vermiştir.
Bu parçada hakkında bilgi verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Falih Rıfkı Atay
B) Orhan Kemal
C) Haldun Taner
D) Yaşar Kemal
E) Oğuz Atay
45. Yazıda ve konuşmada sözcükler ve cümleler su gibi akar. Eğer bazı sözcük ve deyimlerin anlamlarını bilmezsek düşünceler arasındaki bağ kopar. Bu yüzden dildeki sözcük ve deyimleri iyi bilmek gerekir. İşte o zaman insan, geniş duygu ve düşünce dünyasına rahatça açılabilir. Bunun için okullarda dil, her yönüyle doğru öğretilmelidir. Yalnız öğretmenlerin değil, anne ve babaların da bütün sözcüklerin doğru söyleniş ve yazılışlarını gençlere öğretmesi gerekir.
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Açıklamaya başvurulmuştur.
B) Koşul anlamlı cümleye yer verilmiştir.
C) Benzetme yapılmıştır.
D) Kişisel görüşlere yer verilmiştir.
E) Kişileştirme yoluyla anlam güçlendirilmiştir.
46. Sanatçı, şiirlerinin çoğunda İslam’ı anlatmaya çalışmıştır. Tüm şiirlerini aruzla yazmış ve aruzu konuşma diline büyük bir başarıyla uygulamıştır. Nazmı nesre yaklaştıran şair, “Köse imam”da İslam’ı yanlış anlayarak karısını boşamak isteyen, acımasız, cahil bir adamı anlatır. Temsil ettiği edebi akımı: “Hayır, hayal ile yoktur benim alışverişim / İnan ki her ne demişsem görüp de söylemişim.” dizeleriyle dile getirmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı ve temsil ettiği edebi akım aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
A) Yahya Kemal Beyatlı – sembolizm
B) Mehmet Akif Ersoy – realizm
C) Faruk Nafiz Çamlıbel – romantizm
D) Mehmet Akif Ersoy – romantizm
E) Tevfik Fikret – parnasizm
47. “Adada oturuyorum. Denizi pek çok severim, balıkçıları da öyle. Balıkçı kahvesine gider otururum. Oraya çeşitli balıkçılar gelir, ben onlarla ahbaplık eder, kayıklarıyla denize çıkar, onları avlamaya çalışırım.” diye cevap verir, niçin hep denizden ve balıkçılardan bahsettiğinin sorulması üzerine. Gerçekten de edebiyatımızda balıkçılardan en fazla söz eden öykücülerimizden biridir o. Balıkçıları avlayayım derken kendisi de avlanır. “Dülger Balığının Ölümü” adlı öyküsü bu yönüyle ilgi çekicidir.
Bu parçada sözü edilen öykü yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Memduh Şevket Esendal
B) Tarık Buğra
C) Sait Faik Abasıyanık
D) Ömer Seyfettin
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
48.
I. Ilık bir rüzgâr tüm nebatatı rahatlattı, insanlar yavaş yavaş kendini dışarıya atıyordu. Sokaklar canlanmış, kasabada gün başlamıştı.
II. Böyle insanları hiç sevmezdi. Hep açık sözlü olunmasını isterdi. Onların zaaflarını görüp yüzlerine söylemek isterdi, ama yapmazdı.
III. Her şey zamanında yapılmıştı. Yemekler hazırlanmış, sofra çoktan kurulmuştu. Herkes gibi ben de masada yerimi almıştım. O yemeklerin tadı hâlâ damağımdadır.
Yukarıdaki numaralı parçaların anlatıcılarının bakış açıları, sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) İlahi – gözlemci – kahraman
B) Gözlemci – ilahi – kahraman
C) Kahraman – gözlemci – ilahi
D) Gözlemci – kahraman – ilahi
E) İlahi – kahraman – gözlemci
49. Herkes her şey olamaz. Nasıl iyi asker olmak için disiplin, iyi öğretmen olmak için bilgi, iyi tüccar olmak için para yeterli değilse, nasıl bütün mesleklerin, kendilerine göre biraz doğuştan gelme, çoğu da sonradan öğrenilen incelikleri varsa politikanın da rastgele, herkesin beceremeyeceği yönleri vardır. Bunları becerebilen kimseler, on binlerce kişinin karşısına çıkıp nutuk söyleyebiliyor, binlerce kişinin elini sıkabiliyor, çömelip ayran içebiliyor…
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Okuru bilgilendirme amacıyla yazılmıştır.
B) Dil, göndergesel işleviyle kullanılmıştır.
C) Anlatım, ilişkilendirmeyle güçlendirilmiştir.
D) İzlenim kazandırmaya yönelik bir parçadır.
E) Anlatıma kişisel ifadeler katılmıştır.
50. Sarı yağmur incecik, ışığın üstüne yağan başka bir ışık gibi iniyordu. Yerler, ince yağmuru buradan alıp hızla az Öteye döküveriyordu. Kuşlar boyunlarını içlerine çekmişler, tüyleri domur domur, dallarda kıpırtısız duruyor. Yağmurun içinden mor bir kelebek seli geçti. İleride akan çayın kıyısında bir çıvgına tutulup bir hayat çalısının üstünde kasırga-landı, hayat çalısı mosmor oldu, tepeden tırnağa; bir süre karmakarışık iç içe uğunarak, salkım saçak toparlanıp dağılarak, orada savruldu.
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Okura izlenim kazandırmaya yöneliktir.
B) Dil alıcıyı harekete geçirme işlevindedir.
C) Niteleyici sözcüklerden yararlanılmıştır.
D) Anlatıma kişisel ifadeler katılmıştır.
E) Heyecana bağlı, sanatlı bir anlatım vardır.
51. Başlangıçta Garip Akımı’nın etkisinde gündelik yaşamın bireysel sevinç ve umutlarını dile getirmiş; 1960′tan sonra insanın, evrenin ve zamanın sorgulandığı şiirler yazmıştır. Öykü ve oyunlarında ise psikolojik öğeleri ve biçim arayışını öne çıkarmış; “küçük insan”ın yaşamını, aile bireyleri arasındaki çatışmaları konu edinmiştir. “Şarkılı Kahve, Bir Sabah Uyanmak, Gazoz Ağacı” eserlerinden bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Necip Fazıl Kısakürek
B) Asaf Halet Çelebi
C) Sabahattin Kudret Aksal
D) Cahit Külebi
E) Ömer Bedrettin Uşaklı
52.
Her şey yarım
Yarılandı çok şey
Ömrüm gibi
Hiç kimse sökemez
Yalnızlığı yüreğimden
Kimse güldüremez; ağlatamaz da
Kimse saramaz yaralarımı
Hissedemez sevgimi yüreğinde Ya sen?
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Bilindik sözcüklerle oluşturulmuştur.
B) İmgeli bir anlatım vardır.
C) Anlam dizelerde tamamlanmıştır.
D) Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanılmıştır.
E) Cumhuriyet döneminde yazılmıştır.
53.
Kimi sevsem sensin senden ibaret
Hepsini senin adınla çağırıyorum
Arkamdan şımarık gülüşüyorlar
Getirdikleri yağmur sende unuttuğum
Kimi sevsem sensin hayret
İn misin cin misin anlamıyorum
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kişi zamirlerine sıkça yer verilmiştir.
B) Modern şiir anlayışıyla oluşturulmuştur.
C) Yinelemelerden yararlanılmıştır.
D) Ritim ve ahenk söyleyişle sağlanmıştır.
E) Toplumsal bir gerçeğe değinilmiştir.
54. Stendhal eserlerinin, çevresinde olup bitenleri gösteren bir ayna olduğunu söyler. Ben de şimdiye kadar yazdıklarımla çevreme ayna tuttum; ama son kitabım “İki Yüzlü Adam’da aynayı kendi içime tuttum.
Bu parçadaki altı çizili sözle yazarın anlatmak istediği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarafsız bir anlatıma sahip olduğu
B) Kendisiyle ilgili değerlendirmeler yaptığı
C) Kendi ruh dünyasını olduğu gibi aktardığı
D) Hayalleri gerçeğe dönüştürdüğü
E) Duygularına hiç yer vermediği
55. Lale, Türk kültüründe önemli yeri olan güzel bir çiçektir. O, yalnız bahçelerde yetiştirilmekle kalmamış, kumaşlardan işlemelere, örtülere; halılardan sedef ve taş işlerine kadar her yerde süsleme unsuru olarak kullanılmıştır. Özellikle çinilerdeki lale motifleri, çiçek zevkimizin ölümsüzlüğünü gösteren zarif belgelerdir.
Bu parçada özellikle belirtilen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Türk kültüründe süslemenin önemi
B) Süsleme sanatında lalenin yeri
C) Lalenin eskiden beri yetiştirildiği
D) Çiniciliğimizde lale motifleri
E) Çiçekler içinde lalenin önemi
56. Sanatın en görsel şölenidir sinema. Yapıt okurun duygularına en yoğun biçimde yönelmiştir. Sinema bir hayal perdesidir aslında. Düşlerin, gerçeklerin ve fantezilerin dans ettiği bir perde. Bu perdenin en büyük özelliği ise insanı her şeyden çok büyülemesidir.
Bu parçada sinemayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
A) İnsanları diğer sanatlardan çok etkilediğine
B) Sinemacıların çok zor bir işi başardıklarına
C) Gerçek ve hayallerin yer aldığına
D) Görsel unsurlarla kişiyi etkilediğine
E) Fantastik kültürün de kendine sinemada yer bulduğuna