1. Bu eser, II. Meşrutiyet’in ilanından Birinci Dünya Savaşı'na kadar geçen bir dönemin hikâyesidir. Bu eser, edebiyatçılarımız tarafından yazarın Don Kişot'u olarak da adlandırılmaktadır. Kitabın kahramanı Efruz Bey, ittihat ve Terakki Partisi çevresinden seçilmiş bir karakterdir. Yazar bu eseri ile devrin tüm çarpıklıklarını gözler önüne seriyor ve Efruz Bey'in kişiliğinde dönemin aydınlarını hicvediyor
Bu parçada sözü edilen eser aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B) Ziya Gökalp
C) Ömer Seyfettin
D) Halide Edip Adıvar
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
2. Ahmet Celal, yedek subay olarak katıldığı Birinci Dünya Savaşı'nda bir kolunu kaybeder, İngilizler, İstanbul'u işgal edince emir eri Mehmet Ali'nin Porsuk çayı kıyısındaki köyüne gidip yerleşir. Köylü, Ahmet Celal'e bir düşman gözüyle bakmaktadır. Birinci İnönü Savaşının kazanılması köylüler için hiçbir şey ifade etmemektedir. Ahmet Celal, köylülerin bu bilinçsizliği karşısında kendini sorgular ve yıllarca ilgisiz bırakılan bu köylüleri suçlamaktan, eleştirmekten vazgeçer; çünkü anlamıştır ki asıl suçlu köylüler değil, onunla ilgilenmeyen Türk aydınıdır.
Aşağıdakilerden hangisinde bu paragrafta sözü edilen roman ve bu romanın yazarı bir arada verilmiştir?
A) Mor Salkımlı Ev – Halide Edip Adıvar
B) Çalıkuşu – Reşat Nuri Güntekin
C) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu – Peyami Safa
D) Gurbet Hikâyeleri – Refik Halit Karay
E) Yaban – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
3. Sanatçının yayımlanan ilk romanı, "Harabelerin Çiçeği", ilk öyküsü "Eski Ahbap" adlı eserleridir. Öğretmen olarak Anadolu'ya giden Feride adlı bir genç kızın hatıra defteri şeklinde yazdığı Çalıkuşu, yazarın en ünlü romanıdır. Sanatçının yazdığı, çevirdiği, kitap biçimine girmiş veya dergi, gazete sayfalarında, tiyatro arşivlerinde kalmış eserlerinin toplamı yüzü bulur.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Halide Edip Adıvar
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
4. (I)Yeni Lisan hareketinin önde gelen şairi olan (II)Ahmet Haşim, (III)şiirlerini (IV)Göl Saatleri, (V)Piyale adlı eserlerinde toplamıştır.
Yukarıdaki numaralanmış sözlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
5. Yakup Kadri Karaosmanoğlu bu romanında yeni kurulan bir devletin buhranlı dönemlerini anlatır, insanların kendi çıkarlarından çok, devletini ve milletini düşünmesi gerektiğini vurgular. Üç bölümden oluşan romanda yazar, Selma Hanım karakterini her bölümde ayrı bir kişilik özelliğiyle öne çıkarır. Olaylar da zaten bu karakter çevresinde gelişir. Bu karakterle o, aslında Türkiye'yi anlatır.
Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaban
B) Ankara
C) Hüküm Gecesi
D) Kiralık Konak
E) Panorama
6. Millî Edebiyat dönemiyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Dil konusundaki görüşlerini "Yeni Lisan" makalesinde ortaya koymuşlardır.
B) Klasik Türk edebiyatı nazım şekilleriyle ulusal konularda şiir yazmışlardır.
C) Sade Türkçeyi bir dava olarak ele almışlardır.
D) Hikâye ve romanlarda İstanbul dışına çıkmışlardır.
E) Şiirlerini hece ölçüsüyle ve yalın bir dille yazmışlardır.
7. Yurt dışında edindiği yüksek nitelikli beğeniyle, Bat şiirine yönelme yerine, geleneksel divan şiiri içinde, biçime ağırlık veren, dil işçiliği kusursuz, yetkin şiirler yazmıştır. Bir şiiri dışında bütün şiirlerini ahengi sağlamaya daha elverişli gördüğü aruzla yazan şairin şiirlerinde derin bir İstanbul sevgisi ve Türk tarihinin şanlı sayfalarına duyulan hayranlık dikkati çeker.
Bu parçada sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Namık Kemal
B) Tevfik Fikret
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Abdülhak Hamit Tarhan
8. Şiire I. Dünya Savaşı ve Millî Mücadele yıllarında aruzla başlayan bazı şairler, Millî Edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamıştır. Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlık ve yiğitlik, işledikleri başlıca konulardır. Beş Hececiler olarak ünlenen bu şairler, şiirde sade ve özentisiz olmayı, süsten uzak durmayı tercih etmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen şairlerden biri değildir?
A) Orhan Seyfi Orhon
B) Yaşar Nabi Nayır
C) Enis Behiç Koryürek
D) Halit Fahri Ozansoy
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
9. 1911'de Selanik'te çıkan Genç Kalemler dergisi çevresinde toplanan şairlerin oluşturduğu Yeni Lisan hareketi, dilin sadeleşmesi yönünde önemli adımlar atmıştır. Bu hareketin çekirdek kadrosunu —-, —- ve onlara sonradan katılan —- oluşturur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Şinasi – Ziya Paşa – Namık Kemal
B) Orhan Veli – Oktay Rifat – Melih Cevdet
C) Tevfik Fikret – Cenap Şahabettin – Ahmet Haşim
D) Ali Canip Yöntem – Ömer Seyfettin – Ziya Gökalp
E) Abdülhak Hamit – Samipaşazade Sezai – Recaizade M. Ekrem
10. Derenin sağ tarafındaki uçurum üstünde karanlık rüzgâr tuhaf tuhaf uluyordu. Çocuk susmuş, kamyona yapışmış, gidiyorduk. Tabii bir sesle:
– Seni Uşak'a kadar götürelim, Himmet, dedim. Sen dönmekten korkmazsın, bilirim, fakat biz yolda bir yanlışlık yaparız, şoför bilmiyor.
– Olur, teyze.
Nefer şoförün yarım aydınlıkta kayadan oyulmuş gibi sabit erkek yüzü garip bir tebessümle harekete geldi.
Uşak'a girerken düşündüm. Anadolu'da geçen senelerimde yüz haneden otuz haneye eriyerek dağılan, ölen erkeksiz ve kimsesiz köylerde Himmet çocuğun eşlerine tesadüf ediyor, onlara memleketin hayat tarihinde birer ışık ve nişane diye bakıyordum. Hayat diye, insanlık diye Anadolu'da ne kalmış ise gayyur (gayretli) kadınlarıyla bu küçük gündelik kahramanların fevkalbeşer mesaisinden kalmıştı. Bunlardan bir tanesi kafamda ve kalbimde içimi kanatan bir çivi gibi saplanıp kalmıştır.
Bu parça aşağıdaki sanatçıların hangisine ait bir eserden alınmış olabilir?
A) Ziya Gökalp
B) Ömer Seyfettin
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Halide Edip Adıvar
E) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
CEVAP ANAHTARI
1-C 2-E 3-C 4-A 5-B 6-B 7-D 8-B 9-D 10-D