Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şiir Cumhuriyet dönemi saf şiirini andırır. Tema yönünden onlardan ayrılır. Kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işler. Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir. Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin özellikleri: Kurtuluş Savaşı’nın etkilerinin sürdüğü dönemde ortaya çıkmış, dünyadaki milliyetçilik akımından etkilenmiştir. Milliyetçi bir yapısının olması nedeniyle Türk diline büyük önem verilmiştir. Yabancı dillerin dil kuralları terk edilmiştir. Yabancı sözcükler yerine mümkün olduğunda Türkçe karşılıkları kullanılmıştır. Hece vezni kullanılmıştır. Millî konulara yer verilmiştir, millî hisler ön plândadır. Sözcükler ilk anlamlarıyla kullanılır. Şiirlerde halk arasından seçilmiş sıradan insanlar vardır. Şairler şiirlerini, Kültür Haftası, Hisar, Çınaraltı gibi dergilerde yayımlamışlardır. Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin tema ve içerik bakımından Halk şiiri ve Millî edebiyat dönemi şiiriyle benzer ve farklı özelliklere göre karşılaştıracak olursak; Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirlerde genellikle bireysel nitelikli konular işlenmiş gibi görünse de aslında şairler bireysel olarak çıktıkları yolda milli ve yerli konuları ve manzaraları işlemişlerdir. Halk şiiri ve Millî edebiyat dönemi şiirleriyle Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir benzer temalar etrafında şiirler yazılmıştır. Şiirlerde hece ölçüsü ve ahenk unsurları başarıyla kullanılmıştır. Şiirlerde hemen hemen aynı edebî sanatlar kullanılmıştır. Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler birer dergi etrafında kümelenmişlerdir. Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairler, batı edebiyatçılarından diğerlerine göre daha fazla etkilenmişlerdir. Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şairler ve Edebi Topluluklar AHMET KUTSİ TECER (1901-1967) “Neredesin?” şiiriyle tanınmış ve sevilmiştir. Şair ve oyun yazarıdır. Halk şiiri geleneğine bağlı bir şairidir; Âşık Veysel’i edebiyat dünyamıza o tanıtmıştır. Eserleri: Şiir: Şiirler Oyunları: Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Ahmet Kutsi Tecer Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri ARİF NİHAT ASYA (1904-1975) “Bayrak Şairi” olarak bilinir. Hece ve aruzu kullandığı şiirlerin yanı sıra serbest şiirler de yazmıştır. Dini ve millî duyguları, kahramanlıkları sade bir dille şiirleştirmiştir. Rubai türünün son ustalarındandır. Eserleri: Şiir: Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor, Kıbrıs Rubaileri, Köprü Mensur Şiir: Yastığımın Rüyası, Ayetler Düzyazı: Kanatlar ve Gagalar, Terazi Kendini Tartmaz Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Arif Nihat Asya Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri KEMALETTİN KAMU (1901-1948) Vatan sevgisini, aşk, gurbet ve doğa sevgisini işlediği şiirleriyle tanınır. “Bingöl Çobanları” adlı pastoral şiiri oldukça ünlüdür. Eserleri: Şiir: Gurbet, Bingöl Çobanları Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Kemalettin Kamu Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri ÖMER BEDRETTİN UŞAKLI (1904-1946) Hece ölçüsüyle şiirler yazmıştır. Anadolu’yu, tarihi, deniz güzelliklerini işlemiştir. Eserleri: Şiir: Deniz Sarhoşları, Yayla Dumanı, Sarıkız Mermerleri Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Ömer Bedrettin Uşaklı Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri ORHAN ŞAİK GÖKYAY (1902-1994) Önceleri âşık tarzına uygun, çoğunlukla ulusal konuları işleyen lirik şiirler yazdı. 1940’lardan sonra edebiyat tarihi, folklor ve halk edebiyatı araştırmalarına yöneldi. Eserleri: Şiir: Bu Vatan Kimin? Düzyazı: Dedem Korkut’un Kitabı, Kâtip Çelebi’den Seçmeler, Destursuz Bağa Girenler Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Orhan Şaik Gökyay Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri ZEKİ ÖMER DEFNE (1903-1992) Halk Edebiyatı geleneklerine bağlı ve hece ölçüsünde çağdaş şiirler yazdı. Anadolu’yu şiirlerinin ana teması olarak aldı. Yurt güzellemeleriyle tanındı. Eserleri: Şiir: Denizden Çalınmış Ülke, Sessiz Nehir, Kardelenler Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Zeki Ömer Defne Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri BEHÇET KEMAL ÇAĞLAR (1908-1969) Halk şiiri biçim özellikleriyle şiirler yazmıştır. Atatürk’e ve cumhuriyete olan sevgisini anlatmıştır. “Ankaralı Âşık Ömer” takma adıyla şiirler de yazmıştır. Eserleri: Şiir: Erciyes’ten Kopan Çığ, Burada Bir Kalp Çarpıyor, Benden İçeri Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Behçet Kemal Çağlar Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri HÜSEYİN NİHAL ATSIZ (1905-1975) Şiir, roman ve araştırma alanlarında eser vermişlerdir. Türkçülük akımının önemli temsilcilerindedir. Türkçülük akımını destekleyen Atsız Mecmua, Orhun, Orkun, Ötüken gibi dergiler çıkarmış. Düşüncelerini bu dergilerde ortaya koymuştur. Tarihi romanlar yazmıştır. Romanlarında efsane mitos, destan geleneğinden yararlanmıştır. Göktürk dönemini yalın bir dille anlatmıştır. Eserleri Roman: Bozkurtların Ölümü, Bozkurtlar Diriliyor, Ruh Adam, Deli Kurt, Dalkavuklar Gecesi Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Hüseyin Nihal Atsız Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri NECMETTİN HALİL ONAN (1902-1968) Şiire aruz ölçüsü ile başlamıştır. Bireysel veya milli duygularla örülü hece şiirleriyle tanındı. Milli Edebiyat hareketinin geliştiği sırada yetişen şair, şiirlerinde bireysel duygulanışlarıyla, ulusal duyguları birlikte işlemiştir. “Bir Yolcuya” şiiri hamaset edebiyatının en güzel örneklerindendir. Eserleri Şiir: Çakıl Taşları, Bir Yudum Daha Roman: İşleyen Yara, Kolejli Nereye Araştırma: İzahlı Divan Şiiri Antolojisi Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Necmettin Halil Onan Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri ŞÜKUFE NİHAL BAŞAR (1896-1973) İlk şiirlerinde aruz ölçüsünü kullandı. Sonra Milli Edebiyat akımını benimseyerek hece ölçüsüne döndü. Şiirlerinde romantik duyguları, hikâye ve romanlarında ise toplum sorunlarını, kadın problemlerini işledi. Eserleri Şiir: Yıldızlar ve Gölgeler, Hazan Rüzgârları, Gayya, Su, Şile Yolları, Sabah Kuşları, Yerden Göğe Hikâye: Tevekkülün Cezası Roman: Renksiz Istırap, Yakut Kayalar, Çöl Güneşi, Yalnız Dönüyorum, Domaniç Dağlarının Yolcusu, Çölde Sabah Oluyor Gezi: Finlandiya Daha Fazla Ayrıntı İçin Bkz. Şükufe Nihal Başar Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri BEŞ HECECİLER Milli Edebiyat döneminde ortaya çıkan “Beş Hececiler” de Milli Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren edebi gruplar arasında sayılır. Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç, Orhan Seyfi Orhon ve Faruk Nafiz Çamlıbel’in oluşturduğu bu grubun kaynağı halk şiiri olup genellikle vatan ve millet sevgisini işlerler. Bu akımda Memleketçi bir şiir anlayışı hâkimdir. Ayrıca Bkz. Beş Hececiler HİSARCILAR 1950’lerde “Hisar” dergisi etrafında toplanan Munis Faik Ozansoy, İlhan Geçer, Mehmet Çınarlı, Gültekin Samanoğlu, Mustafa Necati Karaer, Yavuz Bülent Bakiler gibi sanatçıların oluşturduğu edebi topluluktur. Hisarcılar da “Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şiir” akımından sayılır. Ayrıca Bkz. Hisarcılar
Bana gereken konu, toplumcu şiir zevk ve anlayışı. Bu bilgiler o konu hakkında değil mi yoksa ayrı konular mı?Yanıtla
Bu siteyi kim yaptıysa gerçekten çok sağolsun :D Çok işime yarıyor sınavlara çalışırken özellikle şimdi YGS ve LYS’ye çalışırken. Tekrardan çok sağolun :DYanıtla
Ödevim milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir. Toplumculara ya da şairlere yer verecek miyim ödevimde?Yanıtla
11.sınıf ile 12.sınıf milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin karşılaştırması var mı, varsa yazabilir misiniz lütfen acil!Yanıtla